Dilahirkan di Malaysia sebagai seorang Melayu yang beragama Islam, sudah semestinyalah bahasa yang saya pertuturkan di rumah ialah Bahasa Melayu. Tetapi bila usia saya mencecah 5 tahun ,saya sudah mula diajar menyanyi lagu-lagu dalam Bahsa Inggeris oleh makcik saya yang kebetulannya seorang guru Bahasa Inggeris ketika itu ( tahun 1976 ). Saya masih ingat bagaimana saya dan seorang lagi sepupu saya ( yang sekarang seorang pensyarah Industrial Design di UITM,Shah Alam) dipaksa mendengar lagu-lagu Barry Manilow dan Cliff Richard. Kemudiannya, kami diminta menyanyikan lagu yang diajarnya. Pada masa itu, kami merasakan betapa seksanya untuk menghafal senikata lagu-lagu mat saleh ni. Tetapi apabila saya masuk darjah 1, saya dengan penuh yakinnya dapat menyanyikan sebuah lagu yang bertajuk "Miracle" di atas pentas di hadapan beribu pelajar semasa Hari Guru tahun 1978 tanpa rasa takut.




Apa yang ingin saya sampaikan di sini ialah, semasa zaman persekolahan saya dahulu, boleh berbahasa Ingggeris dengan baik amat digalakkan. Berani tampil ke mikrofon, dan membacakan "Learn A Word A Day"untuk siaran sekolah juga sudah cukup bagus. Betapa Bahasa Inggeris dapat mengangkat martabat seseorang di mata masyarakat.Tetapi, suasana agak berbeza pada hari ini. Boleh berkomunikasi dan menulis Bahasa Inggeris dengan baik sudah menjadi satu perkara wajib bagi setiap para pelajar. Semua pelajar tanpa mengira asal-usul latarbelakang, tempat tinggal, di bandar mahupun di kampung, rata-rata dapat menguasai dan memahami Bahasa Inggeris.




Maka dengan itu, di zaman yang serba-serbi berlandaskan IT,sepatutnya, semua pelajar mampu menguasai satu lagi bahasa antarabangsa selain Bahasa Inggeris. Di Sekolah Berasrama Penuh(SBP) sahaja, para pelajar diberi 4 pilihan iaitu Bahasa Arab, Bahasa Jepun, Bahasa Jerman dan Bahasa Perancis. Dari tingkatan 1 hingga tingkatan 4, para pelajar berpeluang belajar Bahasa-bahasa Antarabangsa ini dari asas menulis sehinggalah kepada tatabahasanya. Sudah tentulah objektif SBP hendak melahirkan pemimpin masa hadapan yang mempunyai kemahiran berbahasa antarabangsa dengan baik.


Sebagai seorang guru Bahasa Jepun,saya melihat semua ini sebagai satu usaha yang amat baik sekali. Boleh berkomunikasi,membaca dan menulis dalam Bahasa Jepun menjadikan anda sebagai satu aset negara yang amat bernilai. Contohnya, jika semasa menunggu keputusan SPM, anda boleh ke gedung-gedung membeli-belah seperti SOGO, JUSCO dan ISETAN dan memohon kerja sambilan dengan mudah sekali. Apatah lagi jika anda seorang lulusan dari negara Matahari Terbit itu, peluang bekerja di mana-mana sektor swasta amat cerah sekali. Tidak semestinya, kilang-kilang dari Jepun sahaja yang akan mengambil anda bekerja tetapi syarikat dan sektor swasta tempatan juga berminat mengambil anda bekerja. Ini adalah kerana, kemampuan anda menguasai bahasa ke-3 memberi banyak manfaat dan kelebihan kepada tempat anda bekerja.




Jadi,rebutlah peluang yang sedang terbentang luas di hadapan anda! Jangan sia-siakan kesempatan yang diberi kerana 10 tahun akan datang,kita tidak dapat meneka apa yang akan berlaku. jangan sampai anda menyesal di kemudian hari nanti! Renung-renungkanlah.



ZANNEN DESHITA - Menyesalnya! Ruginya!



ZANNEN DESUNE - Rugi ye!


ZANNEN DESHITA diucapkan apabila kita rasa menyesal ataupun rasa rugi kerana sesuatu perkara berlaku.



ZANNEN DESUNE pula diucapkan ketika kita tewas, kalah ataupun kehilangan sesuatu yang amat berharga.Contohnya dalam pertandingan, perlawanan atau sesuatu percubaan untuk mendapatkan tempat yang lebih baik.









OK, selamat bercuti dan berehat di hujung minggu. Selamat berhari raya ke rumah jiran -tetangga, sahabat-handai dan saudara-mara.






Comments (3)

On 31/10/20 1:06 PTG , Trini berkata...

Remarkable article! It is worth every second of my time. This will definitely be helpful to many readers. Keep up the good work! If you're interested, kindly visit our website too.

카지노사이트
https://yhn777.com 카지노사이트

 
On 6/11/20 9:16 PG , LIZA berkata...

I read a article under the same title some time ago, but this articles quality is much, much better. How you do this.. i really injoying this.i want to share our website. this is promising and worth reading. i hope you our visit our website..


https://yhn777.com‌ ‌카지노사이트

 
On 9/1/21 1:54 PTG , sabrina berkata...

Wow, awesome blog layout! How long have you been blogging
for? you made blogging look easy. The overall look of your website is excellent, as well as
the content!
카지노사이트
https://yhn777.com 카지노사이트