Mantan Pengetua saya yang terdahulu,Puan Rosida selalu menekankan tentang Urgency&Priority iaitu keutamaan dan kepentingan. Bila kita mempunyai tugasan dan kerja yang banyak sudah tentu kita akan merasa pening dan bingung untuk memulakan yang mana dahulu. Tambahan pula jika tugasan-tugasan tersebut datang secara serentak.
Di sinilah perlu untuk kita merujuk kepada tugasan yang mana memerlukan keutamaan dan tugasan yang mana memerlukan kepentingan. Utama bermaksud perkara yang didahulukan manakala penting bermaksud mustahak. Kita perlu menyediakan senarai tugas terlebih dahulu dan melihat tarikh akhirnya sebelum kita meletakkan yang mana satu patut didahulukan dan yang mana satu akan dibuat kemudiaannya.
Ada tugasan yang memerlukan kita bertindak pantas dan segera tanpa mengira tarikh akhirnya.Maka tugasan seperti ini dikategorikan sebagai priority. Ia patut diutamakan melebihi tugasan-tugasan yang lain.Ada pula tugasan yang mustahak dan penting,mesti dibuat tetapi tidak dalam keadaan yang segera.Maka tugasan ini jatuh dalam kategori mustahak tetapi boleh dibuat kemudian.
Penting buat kita mengetahui dan memahami arahan-arahan dan kehendak-kehendak dalam setiap tugasan dan kerja yang kita perolehi agar kita mampu melangsaikan semua urusan tersebut dengan cekap dan teratur. Sediakan satu senarai semak yang lengkap dan kaji dahulu bentuk tugasan tersebut sebelum kita memulakannya. Jika kita mampu membezakan antara kedua-dua ini,nescaya akan kuranglah sakit kepala dan pening kita ketika bekerja.
Ucapan dalam Bahasa Jepun untuk hari ini ialah:
HAJIMEMASHITE - Selamat Berkenalan/Salam Perkenalan
DOZO YOROSHIKU - Sila beri tunjuk ajar/ Sila beri nasihat

HAJIMEMASHITE selalu diucapkan sebagai ucapan pertama sebelum kita menyebut nama kita kepada umum. Digunakan sebagai ucapan pertama semasa kita memperkenalkan diri kepada orang lain. Contohnya, HAJIMEMASHITE,WATASHI WA HANI DESU.

DOZO YOROSHIKU pula diucapkan di saat akhir setelah kita selesai memperkenalkan diri kita kepada umum tadi. Penting diucapkan kerana di sini kita meminta orang lain untuk menasihati dan memberi tunjuk ajar serta nasihat kepada kita.

Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan DEEPAVALI WO OMEDETOU GOZAIMASU kepada semua rakan dan pelajar-pelajar saya yang akan menyambutnya esok hari. Semoga bergembira!

Comments (1)

On 31/10/20 1:05 PTG , Trini berkata...

Remarkable article! It is worth every second of my time. This will definitely be helpful to many readers. Keep up the good work! If you're interested, kindly visit our website too.

카지노사이트
https://yhn777.com 카지노사이트