Hari ini tamatlah Peperiksaan Menengah Rendah (PMR) bagi 143 orang calon KUSESS. Kertas yang terakhir ialah Kemahiran Hidup. Jelas tergambar, perasaan gembira dan lega yang teramat sangat sebaik sahaja Ketua Pengawas mengumumkan yang masa menjawab sudah tamat.Semua calon menyerahkan kertas jawapan masing-masing dengan wajah yang tersenyum riang.

Tetapi ingatlah wahai para pelajar sekalian, kegembiraan dan kelegaan yang yang dikecapi itu hanyalah sementara sahaja. Perasaan sedemikian adalah lumrah tatkala sesuatu peperiksaan besar tamat. Semua calon peperiksaan akan mengalami perasaan yang serupa.

Apa yang penting sekarang ialah jalan yang terbentang di hadapan kita. Bagaimana kita hendak mengisi waktu-waktu yang terluang itu dengan aktiviti-aktiviti yang berfaedah? Tamatnya PMR bukanlah bermakna selesai sudah segala proses pembelajaran dalam hidup kita. Tamatnya PMR juga tidak bermaksud kita merdeka secara total daripada segala peraturan dan undang-undang sekolah.

Saya umpamakan Peperiksaan Umum ini seperti acara heptathlon dan dekathlon. PMR ialah disiplin yang ke-2 dalam acara kita. Disiplin yang pertama ialah Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) dan displin yang ke-3 pula ialah Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Tamatnya PMR hanyalah satu persinggahan yang singkat untuk kita menarik nafas dalam-dalam dan destinasi untuk kita melepaskan sesak di dada dan kepenatan setelah penat berlari. Tamatnya PMR tidak ubah seperti sebuah R&R untuk kita duduk seketika dan mengurut lutut dan membetulkan sendi-sendi yang longgar sebelum kita ke disiplin yang berikutnya. Kita perlu melepasi setiap disiplin yang ada sebelum kita boleh diisytiharkan sebagai pemenang. Kita mesti mendapatkan jumlah mata yang besar sebelum kita boleh diumumkan sebagai pemenang pingat emas.

Begitulah juga PMR. Matlamat untuk mendapat straight A adalah impian semua calon. Dan untuk mendapat 8A bagi calon-calon dari Sekolah Berasrama Penuh(SBP) bukanlah satu perkara yang mustahil kerana mereka masuk ke SBP pun dengan 5A. Disertai dengan usaha yang gigih serta tekun mengulangkaji pelajaran, 8A seperti sudah berada dalam genggaman.

Tetapi apa yang perlu ditegaskan di sini ialah perjuangan kita masih belum selesai. Banyak lagi disiplin yang menunggu di hadapan. Setakat manakah kekuatan kita untuk menyelesaikan semua disiplin yang ada dan sejauh manakah daya ketahanan mental dan fizikal kita untuk mengumpul mata yang besar sebelum kita diisytiharkan sebagai juara? Inilah yang dimaksudkan dengan perjuangan yang belum selesai.

Berehatlah untuk seketika dan lepaskanlah lelah anda seadanya tetapi jangan terlalu bergembira dan bersuka ria hingga lupa matlamat asal kita dalam hidup. UPSR, PMR, SPM....dan seterusnya. Selamat maju jaya!




SUMIMASEN - Maafkan saya./ Excuse me.



GOMEN NASAI - Saya minta maaf./ Saya bersalah.




SUMIMASEN bermaksud maafkan saya @ excuse me dalam Bahasa Inggerisnya. Contohnya, apabila kita hendak memanggil seseorang yang tidak kita kenali, adalah lebih manis dimulakan dengan SUMIMASEN, bukannya "oi" atau "aa". Sama juga apabila kita di kedai makan, ketika hendak memanggil pelayan, sebutlah SUMIMASEN sambil menggamitkan tangan ke arah pelayan tersebut. Kan lebih bersopan begitu.


GOMEN NASAI digunakan untuk memohon maaf atas kesalahan dan kesilapan yang telah kita lakukan. Sebaik-baiknya tundukkan kepala sambil menyebut GOMEN NASAI sebagai tanda yang kita benar-benar memohon maaf.


SUMIMASEN juga boleh digunakan untuk memohon maaf atas kesalahan dan kesilapan yang dilakukan. Caranya sama seperti GOMEN NASAI tadi.

Comments (6)

On 13/10/09 3:49 PTG , Radin Fuad berkata...

arigato gozaimas hani sensei.... ada betul ka ayat saya?

 
On 13/10/09 5:07 PTG , Hani Azita Ahmad berkata...

Bagus! Boleh aplikasi dalam ucapan seharian ye.

 
On 31/10/20 1:10 PTG , Trini berkata...

Remarkable article! It is worth every second of my time. This will definitely be helpful to many readers. Keep up the good work! If you're interested, kindly visit our website too.

카지노사이트
https://yhn777.com 카지노사이트

 
On 6/11/20 9:15 PG , LIZA berkata...

I read a article under the same title some time ago, but this articles quality is much, much better. How you do this.. i really injoying this.i want to share our website. this is promising and worth reading. i hope you our visit our website..


https://yhn777.com‌ ‌카지노사이트

 
On 6/11/20 4:41 PTG , Yoona berkata...

I haven't any word to appreciate this blog. I am impressed from this blog post. Thanks for shared this with us. Please do visit our site too.
카지노사이트
https://yhn876.com 카지노사이트


 
On 9/1/21 1:56 PTG , sabrina berkata...

Wow, awesome blog layout! How long have you been blogging
for? you made blogging look easy. The overall look of your website is excellent, as well as
the content!
카지노사이트
https://yhn777.com 카지노사이트