Saya teringat zaman persekolahan saya dahulu di SRK Sultanah, Asma Alor Setar. Semasa saya di darjah 4, setiap pagi saya dan beberapa rakan akan berada di tempat letak basikal,menunggu guru darjah kami datang.Guru darjah kami ialah Cikgu Sharifah Zamrud.Orangnya cantik bergaya dan baik hati. Sebaik sahaja Cikgu Sharifah datang, kami akan ke keretanya dan tolong membawa beg dan buku ke bilik darjah ataupun ke bilik guru. Begitulah situasi kami setiap pagi,menunggu cikgu sampai ke sekolah tanpa jemu.
Seterusnya, apabila naik darjah 5 pun serupa juga.Saya dan beberapa orang rakan akan menunggu guru kela kami tiba dan berebut-rebutlah kami membawa beg tangannya, buku-buku latihannya dan sebagainya. Semua ini kami lakukan dengan rasa ikhlas dan bangga sekali. Perasaan sayang dan hormatkan guru yang mengajar itulah yang menyebabkan kami rasa terpanggil untuk menunggu dan membawa barang-barangnya.
Jika ditanya kepada saya, sehingga hari ini pun saya masih ingat dan boleh membayangkan wajah guru-guru yang pernah mengajar saya dari darjah 1 hinggalah ke tingkatan 5. Walaupun, ada yang telah meninggal dunia dan dimamah usia, saya tetap kenal mereka.
Baru-baru ini, di majlis perkahwinan adik saya, 4 orang guru sekolah rendah saya telah berpeluang menghadirkan diri. Walaupun mereka telah pencen dan ada yang bertongkat,mereka juga masih ingatkan saya. Perasaan sebeginilah yang sukar digambarkan dengan lukisan mahupun dibeli dengan wang ringgit. Saya masih ingat Cikgu Zanzilla ialah guru Bahasa Malaysia saya semasa darjah 5, Cikgu Hassan ialah guru muzik saya dari darjah 1 hingga darjah 3, Cikgu Khadijah ialah guru bolajaring saya dari darjah 4 hingga darjah 6 dan ramai lagi yang datang dan pergi dalam dunia persekolahan saya.
Guru kelas saya semasa di tingkatan 4 Allahyarhamah Puan Mariam Ibrahim,seorang guru Prinsip Akaun yang tiada tolak bandingnya. Cara beliau mengajar sangat berkesan dan amat mudah difahami. Begitu juga Allahyarhamah Ustazah Faridah Taib,seorang ustazah yang sangat sporting,tegas dan baik hati.
Yang paling saya tidak dapat lupakan ialah Pengetua saya di SM Sultanah Asma dari tahun 1986-1988 iaitu Cik Hajjah Nasriah Binti Maghribi. Semasa di bawah Cik Hjh. Nasriah, prestasi sekolah melonjak dengan cemerlangnya. Seorang yang sangat tegas, berdisiplin dan patuh pada masa. Setelah tamat sekolah, saya dapat merasakan kesan ilmu dan didikan beliau meresap ke dalam diri saya. Saya telah menjadikan beliau idola saya dalam profesion perguruan ini kerana cara beliau mendekati pelajar menyebabkan segala nasihat dan tegurannya melekat di hati sanubari kami sehinggalah ke hari ini.
Saya sayangkan semua guru yang pernah hadir dalam hidup saya tanpa mengira sebesar mana pun ilmu yang dicurahkan. Ada guru yang bagus dalam pengajarannya, ada guru yang bagus sebagai jurulatih dan ada guru yang boleh berbual dengan pelajar seperti seorang kawan. Pada saya, setiap guru yang pernah singgah dalam hidup saya mempunyai keistimewaan masing-masing. Tanpa anda semua siapalah saya dan tak mungkin saya boleh menjadi Hani Azita seperti hari ini. Arigatou,senseitachi!


OHISASHIBURIDESUNE - Lamanya kita tidak jumpa,ye!

SOU DESUNE - Ye lah.

OHISASHIBURIDESUNE diucapkan apabila kita sudah lama tidak bertemu dengan sesorang ataupun sudah lama tidak nampak orang itu.

SOU DESUNE pula ialah balasan kepada ucapan di atas tadi bermaksud kita bersetuju dengan apa yang telah diucapkan oleh rakan kita tadi.

Comments (4)

On 13/10/09 4:02 PTG , Radin Fuad berkata...

panjangnya perkataan tu... nak sebut dalam satu nafas ke hani sensei? mau pengsan ni.....

 
On 13/10/09 5:11 PTG , Hani Azita Ahmad berkata...

Serius ni, saya akan keluarkan CD cara sebutan dalam Bahasa Jepun. Tetapi, sebagai jawapan kepada soalan tadi, senang kira dalam senafaslah. Sama macam masa Saudara terima lafaz nikah dulu tu..

 
On 31/10/20 1:03 PTG , Trini berkata...

Remarkable article! It is worth every second of my time. This will definitely be helpful to many readers. Keep up the good work! If you're interested, kindly visit our website too.

카지노사이트
https://yhn777.com 카지노사이트

 
On 6/11/20 9:32 PG , LIZA berkata...


I read a article under the same title some time ago, but this articles quality is much, much better. How you do this.. i really injoying this.i want to share our website. this is promising and worth reading. i hope you our visit our website..

https://yhn777.com‌ ‌카지노사이트