Hari ni hari terakhir persekolahan sebelum semua pelajar pulang cuti berhari raya. Namun,masih ada pelajar tingkatan 5 dan tingkatan 3 yang sedang bertungkus lumus dengan kertas-kertas percubaan mereka. Ganbatte!

Para pelajar lain semuanya sudah dalam mood hari raya. Di mata masing-masing sudah terbayang kampung halaman,rumah atuk dan nenek, berbuka puasa di rumah bersama keluarga tercinta dan rancangan berhari raya ke rumah kawan-kawan rapat.

Saya, mengambil kesempatan ini untuk menyusun sepuluh jari memohon ampun dan maaf dari hujung kepala hingga ke hujung kaki atas segala keterlanjuran kata, terlebih sikap amarah sama ada disengajakan atau sebaliknya. Sama-samalah kita bermaaf-maafan,buang yang keruh dan ambil yang jernih.

Kepada para pelajar yang memberi kad ucapan Selamat Hari Raya,terima kasih diucapkan. Saya tidak berkesempatan untuk membalasnya tetapi saya amat-amat menghargainya.

Akhir kata,perkataan Bahasa Jepun untuk hari ini ialah:

ARIGATOU GOZAIMASU - Terima kasih

ARIGATOU GOZAIMASU diucapkan sebagai tanda terima kasih atau penghargaan terhadap sesutau perkara atau sumbangan yang diberikan.

Boleh juga diucapkan ARIGATOU sahaja tetapi hanya kepada rakan-rakan sebaya dan mereka yang lebih muda daripada si penuturnya.

Comments (1)

On 21/1/21 1:51 PTG , sabrina berkata...

Excellent post! We are linking to this particularly great article on our website
Please visit our website :)
카지노사이트
https://yhn777.com 카지노사이트