Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Hari ini sekolah kembali dibuka setelah bercuti raya selama hampir 10 hari. Semua guru dan pelajar masih dalam suasana berhari raya cuma situasi dan suasananya sedikit berbeza. Saya pun sudah 9 hari tidak menulis apa-apa di blog ini kerana kesibukan dan kekangan masa sempena berhari raya.

Di kesempatan menyambut Hari Raya Aidil Fitri,saya telah pulang ke Muar,Johor berhari raya di kampung suami selama 5 hari. Kebetulan pada tahun ini, semua adik-beradik suami yang seramai 7 orang telah pulang ke Muar. Suasana di rumah amatlah hingar-bingar dan hiruk pikuk dengan suara cucu-cucu emak mertua saya yang seramai 23 orang itu. Bayangkanlah apabila,daripada 23 orang itu,hanya 3 orang sahaja yang bersekolah menengah sedangkan yang lainnya di antara 1 hingga 12 tahun. Namun begitu, saya sangat gembira melihat telatah dan gelagat anak-anak saudara saya berhari raya. Memang benarlah kata orang tua-tua, hari raya ni untuk budak-budak. Merekalah yang paling gembira dengan baju barunya, duit rayanya, bunga apinya dan lain-lain perkara lagi.

Selesai beraya di Muar, saya dan keluarga pun pulang ke Klang. Kemeriahan berhari raya di rumah sendiri juga tidak kurangnya apabila sejak dari hari Khamis hinggalah petang semalam, saya menerima kedatangan tetamu ke rumah tanpa henti dan saya juga sempat meluangkan masa ke rumah pakcik-pakcik dan makcik-makcik saya yang rata-ratanya menetap di Lembah Kelang dan Selangor.

Kunjung-mengunjung di bulan Syawal ini sememangnya mengeratkan lagi ikatan persaudaraan dan ukhuwah sesama saudara-mara dan merapatkan lagi jalinan silaturrahim antara rakan dan taulan. Minggu ini akan bermulalah sesi ziarah-menziarahi antara warga Lembah Kelang dan Selangor. Selepas ini akan penuhlah jadual rumah terbuka dan jemputan hari raya sehinggalah ke penghujung Syawal nanti. Setahun hanya sekali kita menyambut kedatangan Syawal ini, maka manfaatlah ia dengan aktiviti berhari raya dengan sebaik-baiknya.

Ok. Setelah 9 hari saya tidak memperkenalkan perkataan baru Bahasa Jepun, hari ini saya akan beri 2 perkataan sekaligus.


ITADAKIMASU - Saya makan.


GOCHISOU SAMADESHITA - Saya selesai makan.


ITADAKIMASU diucapkan ketika kita hendak mula makan sambil kedua-dua tapak tangan ditemukan dan diletakkan di bahagian hadapan dada sambil membongkokkan kepala sebagai tanda menghormati makanan.


GOCHISOU SAMADESHITA pula diucapkan apabila selesai makan.

Baiklah, sehingga esok hari. Jaga pemakanan anda di bulan Syawal ini.

Comments (0)