Tengahari semalam, sedang saya duduk di bilik guru, talipon bimbit saya berbunyi. Tertera nombor yang bermula dengan 05- , maka saya pun terfikir siapa agaknya dari negeri Perak yang menalipon saya ini. Bila saya menjawab, si pemanggil pun memperkenalkan dirinya sebagai Hasmah. Rupanya beliau adalah bekas anak murid saya semasa saya mengajar di SK Kampong Chegar,Pendang ,Kedah 16 tahun yang lalu. Sudah tentulah saya masih ingat budak tu sebab beliau adalah Ketua Kelas darjah 5 iaitu tahun pertama saya bergelar guru. Semasa itu, saya mengajar Bahasa Inggeris di sebuah sekolah kampung di mana rata-rata ibu bapa mereka adalah penoreh getah dan petani.
Saya berbual dengan Hasmah lebih kurang selama10 minit. Hasmah kini adalah seorang Pegawai Bank di sebuah bank yang terkemuka di Malaysia. Daripada Hasmah, saya mendapat khabar beberapa orang anak murid saya yang lain seperti Izzudin,Khadir,Zakilah kini telah berjaya dalam kerjaya masing-masing. Saya amat berbangga kerana anak-anak didik saya dari sebuah kampung yang serba kekurangan dan di awal pengajaran saya bersama mereka,memang teruk tahap bahasa Inggerisnya kini telah berjaya menjadi jurutera dan doktor. Malah hati saya amat tersentuh apabila Hasmah berkata yang beliau sentiasa ingatkan saya dan cara saya mengajar ketika di kelas sedangkan ketika itu beliau baru berusia 11 tahun. Saya hairan bagaimana Hasmah berjaya mendapat nombor talipon bimbit saya. Rupa-rupanya beliau mencari di internet.
Selepas tamat perbualan saya dengan Hasmah, saya terfikir bahawa sesungguhnya, benarlah kata orang, kerjaya sebagai seorang guru itu amat mulia. Mungkin saya tidak pernah terfikir bahawa suatu hari anak-anak didik saya tetap ingatkan saya dengan cara mereka tersendiri. Saya tidak terfikir bahawa apa yang saya ucapkan atau lafazkan kepada mereka berbelas-belas tahun dahulu amat berbekas di hati dan minda mereka.
Sebelah malamnya pula, bekas anak didik Bahasa Jepun saya,Zuhair menalipon dari KLIA. Beliau agak rapat dengan saya sejak dari tingkatan 1 hinggalah ke hari ini. Beliau akan berangkat ke Prague untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan.
Di bulan Ramadhan Al-Mubarak ini, saya mendoakan kesejahteraan semua anak didik saya tak kira walau di mana anda berada. Saya maafkan segala salah&silap anda terhadap saya kerana saya sendiri pun bukanlah seorang guru yang sempurna. Anda semua adalah permata hati saya. "Jauh di mata tapi dekat di hati".
OMEDETOU GOZAIMASU - Tahniah

OMEDETOU GOZAIMASU ialah ucapan tahniah yang dilafazkan apabila sesuatu kejayaan ataupun kemenangan diraih.

Boleh juga disebut sebagai OMEDETOU sahaja tetapi hanya kepada rakan-rakan sebaya ataupun mereka yang lebih muda daripada si penuturnya.

Comments (4)

On 31/10/20 12:59 PTG , Trini berkata...

Remarkable article! It is worth every second of my time. This will definitely be helpful to many readers. Keep up the good work! If you're interested, kindly visit our website too.

카지노사이트
https://yhn777.com 카지노사이트

 
On 6/11/20 4:33 PTG , Yoona berkata...

I haven't any word to appreciate this blog. I am impressed from this blog post. Thanks for shared this with us. Please do visit our site too.
카지노사이트
https://yhn876.com 카지노사이트


 
On 25/11/20 5:09 PTG , sabrina berkata...

I’m truly enjoying the design and layout of your
site. It’s a very easy on the eyes which makes it much more enjoyable for
me to come here and visit more often
Please visit our website:
카지노사이트
https://yhn777.com 카지노사이트

 
On 21/1/21 1:50 PTG , sabrina berkata...

Excellent post! We are linking to this particularly great article on our website
Please visit our website :)
카지노사이트
https://yhn777.com 카지노사이트