Salam semua. Hari ini saya tertarik untuk berkongsi satu artikel yang telah saya baca di akhbar Berita Harian. Artikel ini dipetik dari ucaptama bertajuk"Peranan dan Sumbangan Wanita dan Belia Kepada Pembangunan Negara" oleh Mantan Perdana Menteri, Tun Dr.Mahathir Mohamed di Yayasan Kepimpinan Perdana,Putrajaya.

Beliau mengatakan bahawa wanita bakal mendominasi pengurusan tertinggi negara jika lelaki terus bersikap malas dan sambil lewa dalam menimba ilmu pengetahuan serta kemahiran. Katanya lagi, sikap wanita yang rajin menimba ilmu dan menambah kemahiran dalam pelbagai bidang menyebabkan mereka kini menjadi sumber penting pasaran pekerjaan negara. Kejayaan wanita mengimbangi tanggungjawab di rumah dan di pejabat membuktikan mereka mempunyai kemampuan jika diberi peluang.
Menurut Tun,jika lelaki masih bersikap malas dan tidak mengubah sikap, tidak mustahil suatu hari nanti wanita akan mendominasi pengurusan tinggi negara.Selain itu, Tun berkata, peningkatan jumlah lelaki yang terbabit dalam kegiatan tidak bermoral seperti dadah dan mat rempit juga menjadi antara faktor wanita semakin mendapat tempat dalam pasaran pekerjaan. Kemampuan wanita untuk berdikari menjadikan lelaki kini semakin selesa kerana tidak perlu bersusah payah menunaikan tanggungjawab mereka termasuk mencari rezeki untuk menyara keluarga. Beliau menambah lagi,sekiranya keadaan ini berterusan, peranan lelaki dalam masyarakat dan pembangunan negara akan terus terhakis kecuali mereka mengubah sikap masing-masing. Mengenai belia pula, Tun menasihatkan supaya mereka menumpukan perhatian kepada pelajaran masing-masing dan tidak terbabit dalam sebarang kegiatan tidak berfaedah termasuk menyertai demonstrasi jalanan.

Demikianlah petikan akhbar yang ingin saya kongsi dengan anda semua. Memang ada benarnya teguran dan pendapat Tun Dr.Mahathir itu.Kita sepatutnya buka mata dan buka minda dengan apa yang diperkatakan. Jangan memandang isu ini sebagai sesuatu yang remeh dan mudah sahaja kerana kita dapat lihat sendiri bahawa di IPTA dan IPTS sahaja,ratio pelajar perempuan sudah mengatasi pelajar lelaki. Begitu juga di sektor pendidikan di mana guru perempuan lebih ramai daripada guru lelaki. Jadi, cuba fikirkan!
ITTEKIMASU - Saya akan pergi dan datang kembali
ITTERASSHAI - Selamat pergi dan semoga datang kembali
ITTEKIMASU selalunya diucapkan semasa kita hendak keluar meninggalkan rumah. Ia diucapkan kepada ahli rumah di mana kita tinggal.
ITTERASSHAI pula diucapkan oleh mereka yang berada di dalam rumah kita tinggal tadi dengan harapan kita selamat pergi dan juga kembali semula ke rumah dengan selamat.

Comments (4)

On 7/11/09 11:38 PG , akulajuki berkata...

Wah hang kenai no. La ni dok di Terengganu. Kalau salah tersesat ke sini hang call lah 0179859558 atau email jer sebelum datang akulajuki@gmail.com

Sebenarnya aku pun dok ghalit cari kawan-kawan lama, si Epoii di NS jumpa dah, cuma si Farid yang masih tak dapat-dapat ni kalau ada info habaq mai no. Satu lagi hang ada contact Kak Jasmin dak?

 
On 12/11/09 7:31 PTG , Hani Azita Ahmad berkata...

Kenai...awat tak kenai pulak! Aku ada contact dengan Asmah,Sanazita dan Shyh Mee.Tapi K.Min tak de pulak.
InsyaAllah bila sampai Terengganu aku call,dont worry!

 
On 31/10/20 1:23 PTG , Trini berkata...

Remarkable article! It is worth every second of my time. This will definitely be helpful to many readers. Keep up the good work! If you're interested, kindly visit our website too.

카지노사이트
https://yhn777.com 카지노사이트

 
On 9/1/21 1:59 PTG , sabrina berkata...

Wow, awesome blog layout! How long have you been blogging
for? you made blogging look easy. The overall look of your website is excellent, as well as
the content!
카지노사이트
https://yhn777.com 카지노사이트