Sudah lama saya tidak menulis di Sakura Sakura disebabkan faktor kesuntukan masa dan juga ketandusan bahan yang menarik untuk direnungkan bersama. Tetapi semenjak dua tiga hari ini, saya terpanggil untuk berkongsi cerita dan pengalaman saya mengenai persahabatan yang terjalin di antara kita.
Sahabat,kawan,teman dan rakan adalah perkataan seerti yang kelihatannya sama maksud tetapi berbeza pengertiannya. Apapun tafsiran yang diberikan oleh kamus, keempat-empat perkataan ini amat memainkan peranan yang penting dalam kehidupan kita.Tanpa sahabat sepilah hidup kita. Tanpa kawan,bosanlah hidup kita.Tanpa teman,murunglah hidup kita.Tanpa rakan, sunyilah hidup kita. Bayangkan kehidupan yang dilalui tanpa mereka.
Sejak kita kecil hinggalah dewasa, kita telah bertemu dan bersahabat dengan ramai orang. Ada yang menggembirakan kita, tak kurang juga yang membuat kita menangis. Apapun situasinya, kita memang memerlukan sahabat dalam hidup ini.
Semakin lama sesuatu persahabatan itu terjalin,semakin bernilai sahabat itu dalam hidup kita. Dalam menjalinkan persahabatan ini, ada pasang surutnya. Ada sahabat yang sesuai dan serasi dengan kita. Kita boleh berkongsi rahsia dan cerita dengannya. Dan kita juga boleh bersama-sama menjalani aktiviti dengannya. Mungkin, pendapat dan citarasa kita serupa dengannya. Jika bertemu dengan sahabat yang sebegini, ceria dan bahagialah hidup kita.
Ada juga teman yang sebaliknya. Kita mungkin tidak sependapat dengannya dan citarasa juga berbeza. Ataupun, tingkahlakunya bertentangan dengan kita. Jadi,susahlah untuk kita membentuk satu keserasian dalam persahabatan tersebut. Asal jumpa asyik bertekak sahaja ataupun idea-idea kita sentiasa dibangkang sahaja, memanglah sukar untuk berkawan baik dalam keadaan sedemikian. Namun begitu, bukan bermaksud orang tersebut adalah musuh kita.Cuma, kurang sekufu!
Tetapi apabila meningkat dewasa, kita mampu untuk merasionalkan minda dan jiwa kita agar menerima setiap insan yang hadir dalam hidup kita itu sebagai sahabat. Tiada lagi istilah "tidak ngam" atau "tidak kamceng". Jika kita rasa kita tidak setuju atau sependapat dengan teman itu, kita hanya berdiam diri sahaja tanpa mahu bertengkar seperti zaman kanak-kanak dan remaja terdahulu. Ini menunjukkan bahawa kita menghargai seseorang itu tanpa mengira keserasian dirinya dengan kita lagi. Dan perkara yang lebih penting ialah, kita menghargai erti persahabatan itu dengan mengambil kira tempoh persahabatan yang terjalin selama ini.
Bagi saya, sahabat seumpama mutiara di dasar lautan. Ia amat berharga. Semakin ia berada di dasar,semakin tinggi nilainya. Begitu juga sahabat. Semakin lama kita mengenali seseorang rakan kita, semakin bernilailah persahabatan tersebut. Sahabat semasa di SRK Sultanah Asma, rakan semasa di SM Sultanah Asma, teman semaktab perguruan MPKI, kawan-kawan yang sama-sama belajar di Jepun, member-member jurulatih MSSK olahraga di Kedah, teman-teman guru di KUSESS...semuanya adalah mereka yang melengkapkan hidup saya dan memberi warna-warna yang pelbagai dalam palette kehidupan saya selama ini. Saya amat gembira berpeluang bertemu dan menjalinkan persahabatan dengan anda semua!
TADAIMA - Saya sudah balik/ Saya sudah pulang
OKAERINASAI - Selamat kembali / Selamat pulang
TADAIMA diucapkan semasa kita hendak memasuki rumah bertujuan untuk memaklumkan kepada mereka yang berada di dalam rumah bahawa kita sudah pulang.
OKAERINASAI pula diucapkan oleh mereka yang berada di dalam rumah sebaik sahaja mendengar ucapan kita tadi.
Itu sahaja cerita yang ingin saya kongsi bersama anda semua. Sehingga di lain kelapangan,mata kondo!

Comments (3)

On 5/11/09 7:14 PTG , akulajuki berkata...

Wah Hani hang dah ajaq bahasa Jepun la ni no. Punya lama dok caghi hang kat internet last skali jumpa gak. Apa habaq la ni sehat, anak dah brapa?

Jauh hang pi no, tak padan ngan kecik. Baguihlah moga hang terus berjaya. Sayonala

 
On 5/11/09 7:47 PTG , Hani Azita Ahmad berkata...

Tuan Marzuki ye!Alhamdulillah,seorang demi seorang sahabat lama berjaya dijumpai semula di alam cyber ini. Aka macam aku gak! Besaq tu la ...mungkin gemuk sikit kot.Anak 3,semua girls. Keep in touch.

 
On 6/11/20 4:45 PTG , Yoona berkata...

I haven't any word to appreciate this blog. I am impressed from this blog post. Thanks for shared this with us. Please do visit our site too.
카지노사이트
https://yhn876.com 카지노사이트