Dulu semasa saya kanak-kanak,saya ada juga mendengar lagu-lagu Jepun di radio. Ketika itu saya berusia sekitar 10 tahun Mungkin disebabkan pakcik saya meminati lagu-lagu Jepun,maka saya sudah mengenali beberapa orang penyanyi Jepun yang sememangnya top pada masa itu.Antaranya ialah Mayumi Itsuwa dan Takeuchi Mariya. Lagu-lagu seperti Koibitoyo dan Ribaibaru sememangnya sedap didengar. Sudah tentulah saya tidak faham apa isi lirik lagu-lagu tersebut tetapi iramanya yang merdu sangat menarik minat saya.
Seterusnya,sekitar tahun 1984 hingga awal tahun 90an,drama-drama Jepun sememangnya banyak ditayangkan di kaca TV kita. Antara semua drama yang ditayangkan "Oshin" dan "Rin Hane Koma" lah yang paling mendapat sambutan di negara kita. Drama "Oshin" dan "Rin Hane Koma" itu sahaja mengambil masa berbulan-bulan malah melebihi siaran untuk satu tahun bagi sepanjang episod ceritanya. Saya masih ingat lagi pelakon wanita utama "Oshin" ialah Yuki Saito. Drama "Chiaki" juga mendapat sambutan hangat di Malaysia pada ketika itu.
Tidak dapat dinafikan drama-drama Jepun merupakan perintis kepada drama-drama dari luar negara di Malaysia ini. Kemudiannya, barulah ada drama Filipina,drama dari Brazil dan kini drama Korea yang menjadi kegilaaan rakyat Malaysia.
Semasa saya menonton "Oshin" mahupun "Chiaki", tidak pernah terlintas di fikiran saya bahawa suatu hari nanti saya akan ke Jepun dan belajar di sana untuk satu jangkamasa yang lama. Semuanya bermula apabila Gurubesar saya ketika itu, En.Mansor yang pulang dari menghadiri mesyuarat Gurubesar Negeri Kedah telah memberikan saya borang kosong untuk diisi. Beliau yang bersungguh-sungguh mahu saya memohon Biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam(JPA) bagi melanjutkan pelajaran ke Jepun. Memandangkan beliau begitu teruja untuk menyokong saya, maka saya pun mengisi borang tersebut tanpa berfikir panjang lagi. 2 minggu selepas itu,kehidupan saya pun turut berubah.
Bermula 1 september 1996 saya dengan rasminya mengikuti kelas persediaan Bahasa Jepun untuk ke Jepun selama 5 tahun. setiap hari selama 6 bulan saya ke kelas dari jam 8 pagi hingga 4 petang. dan dalam tempoh itu juga, saya telah melalui 3 peperiksaan tapisan untuk melayakkan saya untuk ke Jepun.
5 tahun berada di Jepun bukanlah satu jangkamasa yang singkat.Berada di negeri yang semua warganegaranya hanya menggunakan Bahasa Jepun dalam segala bentuk urusan beserta budaya masyarakatnya yang sangat tinggi sememanglah mencabar. Pada masa itu, saya terbayangkan drama-drama Jepun yang pernah saya tonton. Apa yang disaksikan di kaca tv serupa dengan apa yang berada di depan mata saya. Budaya Jepun seperti apa yang disarankan oleh Mantan Perdana Menteri,Tun Dr.Mahathir Mohamed iaitu Dasar Pandang Ke Timur amatlah bertepatan sekali untuk diamalkan. Berpeluang menuntut dan tinggal di sana banyak mencorakkan budaya kerja dan tatsusila saya.
Dari segi ketepatan masa, orang Jepun memang tiada tolak bandingnya. Membuat orang lain tertunggu-tunggu ataupun lewat adalah satu sikap negatif yang dipandang serius oleh mereka. Sebagai contohnya,saya tidak pernah lihat pensyarah saya lewat masuk ke dewan kuliah. Selalunya 5 minit sebelum kelas bermula, pensyarah telah pun berdiri di rostrumnya menanti loceng berbunyi untuk memulakan kelasnya. Begitu juga ketika saya membuat kerja sambilan sebagai pembaca berita radio di NHK Tokyo. Waktu saya masuk bekerja ialah jam 7 petang dan waktu selesai kerja saya ialah jam 10 malam. Saya akan mendapat bahan berita yang perlu saya terjemahkan ke Bahasa Melayu tepat jam 7.30 malam dan tepat jam 8.30malam, koordinator saya Hiraokasan dan seorang penerbit dari RTM akan menyemak hasil terjemahan saya.tepat jam 9 malam saya akan ke udara dengan berita tadi secara live dari NHK. Tidak pernah sekali pun kitaran waktu kerja saya tadi berubah. Apatah lagi jadual keretapi ataupun dipanggil densha. Satu minit pun tidak pernah lambat,melainkan jika berlaku kemalangan ataupun perlanggaran di rel keretapi.
Selain dari ketepatan masa, orang Jepun sentiasa berjalan cepat dan laju. Mereka sentiasa mengejar masa,maka cara berjalan pun menjadi pantas. Tidak pernah saya jumpa mana-mana orang Jepun yang berjalan ala-ala catwalk ataupun kita sebut sebagai lenggang Mak Limah melainkan ketika mereka sedang bersiar-siar di taman ataupun berbual-bual sesama rakan sambil berjalan.
Pada saya budaya kerja Jepun memang tiada tolak bandingnya. Mereka akan memulakan kerja dengan berikrar beramai-ramai.Sebaik sahaja kaunter dibuka, penyambut tetamu tidak akan berhenti-henti mengucapkan irasshaimase kepada para pelanggan yang datang dan mengucapkan arigatou gozaimashita kepada setiap pelanggan yang keluar meninggalkan premis perniagaan tersebut. Cuba bayangkan begitulah rutin suasana di semua premis perniagaan,jabatan-jabatan dan restoran-restoran Jepun. Air muka mereka sentiasa menggambarkan bahawa mereka gembira menyambut kedatangan para pelanggan dengan memberi senyuman manis dari saat mula bekerja hinggalah premis tersebut hendak ditutup. Saya tidak dapat bayangkan bagaimana orang Jepun mendapatkan tenaga untuk bekerja sedemikian rupa. Mereka bekerja dengan sangat efisyen dan sepenuh hati.
Sesungguhnya saya rasa amat bertuah berpeluang ke Jepun dan melanjutkan pelajaran di sana. Saya bukan sahaja berjaya menguasai Bahasa Jepun tetapi di waktu yang sama saya telah belajar dan mendalami budaya Jepun yang sebelum ini hanya dapat saya tonton di kaca tv dan baca di majalah mahupun akhbar-akhbar. Inilah yang dikatakan dari media elektronik ke pengalaman sebenar!
IRASSHAIMASE - Selamat datang./ Welcome.
IRASSHAIMASE adalah ucapan mengalu-alukan kedatangan pelanggan ke sesuatu premis perniagaan,pejabat dan restoran. Tidak boleh digunakan untuk mengucapkan selamat datang kepada tetamu yang bertandang ke rumah kita.
Hingga bertemu lagi,mata ogenkide!

Comments (0)