Assalamualaikum..konniciwa.


Ohisashiburidesune....lamanya tak jumpa ye! Kalau tak salah saya, hampir 5 bulan saya berhenti dari menulis di SAKURA SAKURA ini. Sesungguhnya, niat di hati ingin setiap hari menitipkan sesuatu di sini...tapi apakan daya masa tidak mengizinkan untuk saya bertafakur dan mencoretkan sesuatu yang bermanfaat untuk bacaan semua.


Sekarang,jam menunjukkan pukul 4.20ptg.,saya sedang berada di rumah.Untuk makluman semua, inilah kali pertama dalam tahun ini, saya pulang awal ke rumah dari sekolah. Mungkin disebabkan hari ini hari sukan, saya pun agak keletihan dan berpeluang untuk segera balik ke rumah.


Dalam tahun ini sahaja, sudah 3 kali saya dipantau dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Jepun saya. 2 kali oleh Japan Foundation,KL dan pagi tadi terkini oleh kumpulan guru2guru Bahasa Antarabangsa dari Maktab Melayu Kuala Kangsar(MCKK) untuk tujuan penandaarasan.


Saya amat berterima kasih kepada para pelajar saya yang sememangnya sporting dan memberi kerjasama yang cukup baik sehingga membolehkan P&P saya berjalan lancar dan baik. Contohnya pagi tadi, kelas Bahasa Jepun saya ialah bersama Tingkatan 1. Walaupun, semua rakan mereka yang lain sudah pun bergerak ke stadium, para pelajar Bahasa Jepun saya tetap menunjukkan minat yang tinggi dan aktif ketika P&P berlangsung. Walhal, hari ini ialah hari Sukan dan para pelajar lain berteriak sorak dengan cheers rumah masing-masing. Para pelajar tingkatan 1 ini baru sahaja 3 bulan mengenali apa itu hiragana, apa itu katakana, apa itu kanji, apa itu aisatsu... tetapi sokongan dan fokus yang mereka berikan cukup membanggakan saya. Ichinennsei no minasan,arigatou gozaimashita!


Saya juga ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan berbanyak terima kasih kepada semua pelajar Bahasa Jepun saya dari tingkatan 2 hingga tingkatan 5 atas segala pertolongan dan tenaga yang diberikan demi merealisasikan bilik Bahasa Jepun kita. Anda semua adalah inspirasi saya dalam menceriakan dan mencantikkan bilik tersebut. Setiap sumbangan anda amat saya hargai dan hanya Tuhan sahaja yang dapat membalasnya. Air tangan dan keringat anda ada di bilik itu. Dari origaminya, bunga sakura buatan sendiri, bendera Jepun, carta Hiragana dan Katakana, peribahasa dan lukisannya, gambar-gambar dan segala-segalanya adalah hasil kerjatangan anda semua. Pada yang sanggup memanjat dan menampal, menyapu sampah, membersihkan meja, menyiram pokok bonzai hatta, mengutip habuk-habuk pemadam di lantai,semuanya amat saya hargai. Tanpa anda semua, tidak mungkin sebuah sekolah elit kluster dan berprofil tinggi seperti MCKK sanggup untuk hadir dan membuat benchmarking bilik Bahasa Jepun KUSESS. Nihongo no seitotachi, kokoro kara hontouni kansha itashimashita.


Tugas dan tanggungjawab saya sebagai Guru Cemerlang Bahasa Jepun akan menjadi semakin mencabar dari masa ke semasa. Tetapi, saya akan cuba untuk menjadi guru Bahasa Jepun anda yang terbaik...insyaAllah!


Tidak lupa juga kepada rakan sensei dan kohai saya, Rozana yang sangat supportive dan aktif orangnya. Sentiasa menceriakan hidup saya di saat-saat saya tertekan dan tension dengan beban kerja yang menggunung banyaknya...arigatou ne! Moyusan, guru pembantu kami yang dihantar oleh Japan Foundation untuk setahun ini, juga sangat rajin dan banyak meringankan beban kerja saya di KUSESS.


Akhir kata, secara peribadinya saya merasakan bahawa menjadi seorang Guru Cemerlang bukanlah sekadar cemerlang dan pakar dalam subjek yang diajar sahaja.Malahan, sebagai GC saya juga wajib dan mesti boleh mengurus dan mengendalikan tugasan lain yang kadangkala tiada kena mengena dengan bidang saya.


Mulai hari ini kita akan belajar perkataan dalam NIHONGO.


gohan - nasi

asa gohan - sarapan pagi

hiru gohan - makan tengahari

ban gohan - makan malam


Hingga bertemu lagi.Mata aimashou.

Comments (1)

On 7/5/12 3:57 PTG , Bro berkata...

salam..
bleh share apa dan bagaimana haluan yg puan ambil untuk menjadi seorang guru bahasa jepun?ini kerana sy juga berminat untuk jadi guru bahasa jepun, lecturer pun ok juga.. :)