Assalamualaikum dan selamat pagi semua.

Hari ini semua umat Islam seluruh dunia menyambut tahun baru hijrah 1431. Sekejap sahaja satu tahun telah berlalu. Semoga tahun baru hijrah ini dapat menjadikan umat Nabi Muhammad saw yang lebih baik dari tahun sebelumnya. Juga menjadikan kita hamba Allah swt yang lebih banyak amalannya dari tahun sebelumnya,insyaAllah!
Marilah kita bersama-sama bekerja dan beramal ke arah kebaikan dan keredhaanNya. Akhir kata,Salam Maal Hijrah buat semua sahabat-sahabat dan pelajar-pelajarku yang beragama Islam.

SHINNEN AKEMASHITE OMEDETOU GOZAIMASU - Selamat Tahun Baru.
SHINNEN AKEMASHITE OMEDETOU GOZAIMASU diucapkan oleh orang Jepun semasa mereka menyambut Tahun Baru iaitu pada 1 Januari setiap tahun.Ia membawa maksud Tahniah kerana telah pun masuk ke tahun yang baru.

Sehingga jumpa lagi.
Selamat pagi semua.
Saya baru pulang dari membawa anak sulong saya ke Peperiksaan Penempatan Darjah Satu Ambilan 2010 di SK Sungai Binjai,Meru sebentar tadi. Dahsyatkan!Baru hendak masuk Tahun 1 sudah ada Peperiksaan Penempatan. Ini disebabkan bilangan murid-murid Tahun Satu 2010 telah mencecah hampir 600 orang bagi sekolah tersebut. Bayangkan berapa banyak kelas yang ada hanya untuk Tahun 1 sahaja. Semuanya 14 kelas dengan setiap kelas kapasiti muridnya seramai 50 orang. Wah! Padat dan ramai betul.
Peperiksaan bermula jam 8.30 pagi dan tamat pada pukul 9.30 pagi. Hanya sejam sahaja,itupun hanya kertas Bahasa Melayu. Ibubapa yang menghantar dan menunggu anak mereka menduduki peperiksaan ini sangat ramai dan penuh tempat letak keretanya hingga melimpah ke padang sekolah.
Sementara menanti anak-anak kami mengambil peperiksaan ini, para ibubapa perlu ke dewan sekolah untuk mendengar taklimat daripada Penolong Kanan,Penyelia Petang dan guru-guru yang ada. Di sepanjang sesi taklimat tersebut,pelbagai perkara telah disentuh.Antaranya, tentang Skim Bantuan Buku Teks(SPBT), Rancangan Makanan Tambahan(RMT),yuran persekolahan, pembelian alat tulis dan juga Kelas Intervensi. Apa yang menarik minat saya ialah Penolong Kanan memaklumkan bahawa kemungkinan besar untuk Ambilan Tahun Satu 2010 nanti matapelajaran Sains ditiadakan kerana Sains bakal diserapkan ke dalam subjek bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Kedengaran ramai ibubapa yang mengeluh. Pelik rasanya bila mengenangkan anak saya mungkin tidak belajar Sains di sekolah. Bukankah subjek Sains itu sepatutnya boleh berdiri dengan sendiri tanpa perlu diserapkan ke mana-mana subjek lain walaupun Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris? Hmmm...
Kami juga dimaklumkan bahawa negeri Selangor adalah antara top ten yang mempunyai kadar literasi yang tinggi dan Daerah Klang juga mempunyai kadar literasi yang agak tinggi. Maka semua ibubapa diingatkan agar peka dalam mengawasi pembelajaran anak-anak kerana dikhuatiri murid-murid Tahun 1 masih tidak dapat membaca dan menulis dengan baik walaupun setelah beberapa bulan berada di Tahun 1 kelak. Jangan memandang remeh akan hal ini kerana walaupun anak kita mungkin boleh menyanyikan lagu ABC dengan baik dan merdu tetapi tidak semestinya mereka boleh membaca dan menulis dengan baik dan lancar. Ada juga ibubapa yang risaukan kefasihan Bahasa Inggeris anaknya sehingga mengabaikan Bahasa Melayu baku. Sebagai contoh, tidak ramai anak-anak kita yang tahu apa maksud lobak.Ini disebabkan mereka lebih kenal "carrot". Jika diminta mengeja pun,mereka akan mengeja sebagai "karot" ataupun "keret". Hmmm...
Saya juga sempat meninjau keputusan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) yang baru keluar 3 hari yang lalu. Kalau tidak salah,hanya seramai 48 orang sahaja yang berjaya mendapat 5A daripada beratus calon yang menduduki peperiksaan tersebut. Secara rawaknya,saya lihat kelemahan keputusan UPSR SK Sg.Binjai ialah Bahasa Inggeris. Ini kerana hampir 20 org.calon yang mendapat 4A1B dan B mereka ialah Bahasa Inggeris. Hmmm...
Pada pendapat peribadi saya, di awal-awal persekolahan,mungkin semua pihak sibuk menangani masalah literasi disebabkan takut kadar tidak boleh membaca meningkat. Tetapi menjelang Tahun 6 rata-rata murid dapat menulis karangan dan memahamkan petikan kefahaman dengan begitu baik sekali. Maka yang tercicir di sini ialah Bahasa Inggeris. Kesian kepada anak-anak di luar bandar!
Walaubagaimanapun,selamat untuk MBM dan MBI! Seluruh negara akan memartabatkan Bahasa Melayu dan akan berusaha untuk memperkukuhkan Bahasa Inggeris. Selamat tinggal untuk PPSMI!Hayatnya hanya bertahan selama 6 tahun sahaja.
TAIHENDESUNE - Susahkan!/ Beratkan!
SOU DESUNE - Begitulah.
TAIHENDESUNE dilafazkan ketika kita melihat sesuatu bebanan ataupun masalah yang ditanggung atau dihadapi oleh seseorang. Kita tidak mengalami kesusahan atau kesukaran itu tetapi kita menghulurkan empati kita.
SOUDESUNE pula ialah respon yang kita terima setelah kita ucapkan TAIHENDESUNE itu tadi.
Assalamualaikum,salam sejahtera!
Hari ini merupakan hari terakhir persekolahan bagi tahun 2009. Setelah setahun bertungkus-lumus,akhirnya waktu yang dinanti-nantikan telah pun tiba. Semua warga sekolah baik para pelajar mahupun para guru berpeluang untuk merehatkan minda dan tenaga dari semua bebanan di sekolah. Tetapi,hakikatnya adakah benar semua warga sekolah benar-benar bercuti?
Mungkin jawapan bagi soalan saya ini berbeza mengikut sekolah masing-masing. Bagi kami warga KUSESS tiada istilah cuti hujung tahun. Kebanyakan guru masih meneruskan kerja seperti biasa sehingga jam 4 petang tadi. Semua para pelajar telah pun menerima kerja cuti terancang (KCT) ataupun kerja rumah bagi setiap subjek.
Minggu hadapan akan masih ada kelibat guru-guru yang hadir ke sekolah dan meneruskan aktiviti seperti biasa. Sama ada menyelesaikan tugasan yang belum siap ataupun bertugas untuk menjaga kebajikan dan hal ehwal para calon SPM 2009.
Masih terngiang-ngiang di telinga saya perbualan telefon antara saya dan seorang rakan. Beliau ketawa besar apabila saya menyatakan yang minggu hadapan saya masih ke sekolah seperti biasa dan mempunyai kelas tambahan bersama pelajar Bahasa Jepun saya sehingga Selasa petang. "Apa lagi kerja cikgu yang sibuk sangat ni? Kan dah cuti minggu depan. Cikgu banyak kerja ka?" Aduh! Ayat-ayat tersebut sungguh menusuk ke kalbu dan sanubari saya. Tetapi apabila saya mula menerangkan satu persatu kepada beliau,barulah beliau terdiam tanpa boleh berkata apa-apa.
Jangan sekali-kali berfikir bahawa apabila cuti akhir tahun bermula semua guru boleh tidur lena dan bersantai selama 5 minggu. Ada guru yang 3 minggu cutinya 'burn' kerana mengawas peperiksaan SPM. Ada guru yang perlu ke sekolah sekurang-kurangnya pada minggu pertama cuti untuk menyiapkan semua laporan tahunan bagi setiap aktiviti yang dipimpinnya,laporan bagi setiap keputusan peperiksaan pelajarnya dan laporan tahunan sahsiah para pelajarnya. Ada guru yang akan datang ke sekolah pada awal Disember untuk membincangkan program dan rancangan sekolah bagi tahun hadapan serta merangka projek akademik pelajar dari awal. Ada juga guru yang perlu hadir ke sekolah untuk membersihkan makmal,bengkel dan bilik-bilik khas yang dipegangnya. Mengemas dan membersihkan bilik dan makmal bukanlah mengambil masa sehari ataupun dua hari tapi 5 hari di mana kami perlu mengasingkan dahulu bahan-bahan perlu dan tidak perlu, kemudian menyusunnya mengikut keperluan dan akhir sekali barulah dibersihkan bilik tersebut. Sesudah dibersihkan,bilik dan makmal itu perlu diceriakan semula mengikut keperluan matapelajaran. Semuanya adalah kerja guru yang tidak pernah selesai.
Menjelang seminggu sebelum sekolah dibuka, para guru akan bermesyuarat sekurang-kurangnya 2 kali bagi memastikan perjalanan sesi persekolahan pada minggu berikutnya berjalan lancar sejak dari hari pertama lagi. Bagi para pelajar KUSESS,mereka akan mula mendaftar masuk ke asrama pada 2 Januari 2010 iaitu hari Sabtu. Bermakna para mentor kelas dan warden sudahpun mula bekerja sejak 2 Januari sedangkan sesi persekolahan sebenar ialah pada 4 Januari 2010(Isnin).
Kesimpulannya, janganlah berfikiran cetek dan memangdang rendah kerja dan profesion perguruan ini kerana untuk menjadi guru amatlah mudah tetapi untuk menjadi pendidik sangatlah sukar. Apa yang kami lalui sekarang ialah bagaimana untuk kami sendiri membentuk diri kami agar menjadi seorang pendidik yang mengamalkan profesionalisme yang amat tinggi.Buat rakan-rakan seperjuanganku di KUSESS, bercutilah walaupun hanya beberapa hari dan hargailah masa senggang anda kerana tugas guru tiada noktahnya.
IROIRO OSEWANI NARIMASHITA - Terima kasih atas segala susah payah anda!
IROIRO OSEWANI NARIMASHITA sering dilafazkan bagi menggambarkan rasa terima kasih yang tidak terhingga atas segala susah-payah yang diberikan.
Salam.
Hari ini bermulalah Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia(SPM) bagi semua calon Tingkatan 5. Peperiksaan yang akan berlangsung selama 3 minggu ini memerlukan semua calon kuat fizikal dan mentalnya di samping menjaga pemakanan dan rutin tidur masing-masing. Selamat maju jaya diucapkan, semoga semua calon SPM KUSESS 2009 akan dilapangkan hati dan fikiran di sepanjang musim peperiksaan ini.
Hari ini Rabu, maksudnya kita berada di tengah-tengah minggu. Selalunya, tenaga kita kian berkurangan kerana penat dan letih bekerja. Kebetulan seorang rakan saya ada menghantar e-mail yang agak menarik dan saya berpendapat ia sesuai untuk dikongsi bersama-sama. Fikir-fikirkan dan berikanlah senyuman manis anda walaupun anda sebenarnya sangat keletihan dan kepenatan.


Smile even though it is mid-week!!!!!
Why.....do drugstores make the sick walk all the way to the back of the store to get their prescriptions while healthy people can buy cigarettes at the front?

Why.....do people order double cheeseburgers, large fries, and a diet coke?

Why ...do banks leave both doors open and then chain the pens to the counters.

Why......do we leave cars worth thousands of dollars in the driveway and put our useless junk in the garage.

Why.....do we buy hot dogs in packages of ten and buns in packages of eight?

Why. .....do they have drive-up ATM machines with Braille lettering?

EVER WONDER ...

Why the sun lightens our hair, but darkens our skin?

Why women can't put on mascara with their mouth closed?

Why don’t you ever see the headline 'Psychic Wins Lottery’?

Why is 'abbreviated' such a long word?

Why is it that doctors call what they do ‘practice’?
Why is lemon juice made with artificial flavor, and dishwashing liquid made with real lemons?
Why is the man who invests all your money called a broker?

Why is the time of day with the slowest traffic called rush hour?

Why isn’t there mouse-flavored cat food?

Why didn’t Noah swat those two mosquitoes?

Why do they sterilize the needle for lethal injections?

You know that indestructible black box that is used on airplanes? Why don't they make the whole plane out of that stuff?!

Why don't sheep shrink when it rains?

Why are they called apartments when they are all stuck together?

If flying is so safe, why do they call the airport the terminal?
Why?

Good question. Now that you've smiled at least once, it's your turn to spread the stupidity and send this to someone you want to bring a smile to (may be even a chuckle)....in other words, send it to everyone. We all need to smile every once in a while.


KONBANWA - Selamat Malam.

OYASUMINASAI - Selamat tidur/ Good night.

KONBANWA diucapkan pada waktu malam.
OYASUMINASAI pula diucapkan sebelum kita masuk tidur. Boleh diucap dengan ringkas sahaja iaitu OYASUMI tetapi hanya kepada rakan sebaya ataupun mereka yang lebih muda usianya daripada si penutur.

1. Optimistik:-Pelajar yang cemerlang sentiasa yakin pada potensi diri sendiri untuk boleh menempah kejayaan dalam pendidikan. Keyakinan ini akan memberi suntikan semangat dalaman pada diri anda sendiri. Katakan 'aku BOLEH!'
2. Jangan bersikap pesimistik:-Pelajar cemerlang tidak bersikap pesimistik iaitu sentiasa putus harapan dan mengalah sebelum mula berjuang. Jangan lemahkan semangat anda sendiri. Jangan meramalkan kekalahan sebelum mula berperang. Kalau anda tidak mencuba maka kekalahan sebenarnya sudah pasti dalam tangan. Belum cuba belum tahu.
3. Kesedaran memikul tanggungjawab:-Pelajar yang cemerlang mempunyai kesedaran dan kesediaan untuk memikul tanggungjawab sebagai seorang pelajar yang menjadi harapan agama, bangsa, negara, keluarga dan masyarakat pada masa akan datang. Maruah keluarga, masyarakat dan negara pada masa akan datang bergantung pada generasi remaja masa kini. Pelajar yang cemerlang ialah pelajar yangsedar hakikat ini. Pelajar yang menyedari hakikat ini sudah pasti akan berusaha lebih gigih agar matlamat tersebut tercapai.
4. Tumpuan sepenuh hati:-Pelajar yang cemerlang memerikan tumpuan sepenuhnya kepada pelajaran semasa mengikuti pengajaran guru di kelas. Sikap main-main sambil belajar adalah sikap pelajar yang kurang berjaya. Pelajar yang suka bermain-main dalam kelas semasa guru mengajar adalah pelajar yang bakal menjadi orang yang dipermainkan oleh golongan 'terpelajar' pada suatu masa kelak. Malah lebih malang kalau suatu hari nanti mereka dipermainkan oleh golongan tidak terpelajar seperti mereka sendiri.
5. Mulakan dari awal:-Pelajar yang cemerlang membuat persediaan awal apabila akan menghadapi peperiksaan tidak kira sama ada ujian bulanan, peperiksaan penggal atau peperiksaan yang sebenarnya. Persediaan awal akan membezakan pelajar yang berjaya dengan yang gagal. Persediaan awal ini termasuklah mengadakan ulangkaji, berbincang dengan rakan-rakan, meminta nasihat guru, meneliti buku-buku model jawapan dan sebagainya lagi. Jangan jadi 'bidan terjun' ke dewan peperiksaan.
6. Sentiasa bersedia:-Pelajar yang cemerlang sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi sebarang bentuk ujian atau peperiksaan yang bakal diadakan oleh pihak sekolah (ujian bulanan, peperiksaan penggal) atau oleh pihak kementerian (peperiksaan yang sebenarnya). Pelajar yang berjaya ialah pelajar yang sanggup dan mampu menghadapi peperiksaan bila-bila masa sahaja. Bersediakah anda andainya peperiksaan diadakan esok? Pelajar cemerlang akan berkata 'Ya!' Kalau anda peminat 'The Rock' anda akan berkata 'Just bring it on..!'
7. Lengkapkan peralatan:-Pelajar yang cemerlang menyediakan keperluan peralatan belajar yang mencukupi seperti buku-buku rujukan, buku latihan, alat-alat tulis, nota-nota ringkas, dan sebagainya lagi. Semangat sahaja tidak mencukupi untuk mencapai kejayaan. Kelengkapan yang tidak cukup akan menyusahkan pembelajaran dan mungkin memanaskan hati anda atau melemahkan semangat untuk terus belajar. Cuba bayangkan, anda ingin basuh tangan selepas makan tetapi tiada air. Tidakkah anda rasa 'bengang'?
8. Tepati waktu belajar:-Pelajar yang cemerlang menepati waktu belajar yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah seperti datang ke sekolah dalam waktu yang ditetapkan dan pulang hanya setelah dibenarkan. Ini akan melatih pelajar menjadi seorang yang berdisiplin. Apabila sikap disiplin telah tersemai dalam jiwa pelajar, maka mudahlah bagi pelajar untuk mendisiplinkan diri dalam pembelajaran.
9. Dapatkan bantuan guru:-Pelajar yang cemerlang mendapatkan bantuan guru atau kawan-kawan sekelas yang lain apabila gagal mengikuti kelas di atas sebab-sebab tertentu. Misalnya apabila pelajar sakit dan tidak dapat hadir ke kelas, pelajar perlulah mendapatkan bantuan kawan-kawan untuk mendapatkan nota-nota pelajaran, atau mendapatkan penerangan guru bagi pelajaran yang telah tertinggal itu.
10. Hormati guru:-Pelajar yang cemerlang sentiasa menghormati guru sama ada semasa guru sedang mengajar di dalam kelas atau sewaktu berada di luar kelas. Guru adalah sumber ilmu. Oleh itu sentiasalah menghormati guru yang memberikan kita ilmu.
11. Bersoal jawab dengan guru:-Pelajar yang cemerlang bersoal-jawab dengan guru untuk memahami pelajaran yang telah diajar. Malah ahli falsafah Yunani yang terkenal bernama Socrates pernah berkata 'carilah ilmu pengetahuan dengan cara bersoal-jawab'.
12. Beri pandangan membina:-Pelajar yang cemerlang sering memberi pandangan dan pendapat dalam proses pembelajaran. Ini kerana dengan cara memberikan pandangan, rakan-rakan pelajar dan pelajar sendiri akan semakin memahami pelajaran tersebut. Amalan ini juga dapat melatih dan mengasah daya ketajaman pemikiran pelajar.
13. Berbincang dengan rakan:-Pelajar yang cemerlang sering berbincang dengan rakan-rakan tentang pelajaran yang telah dipelajari. Ini biasanya dilakukan dalam kelas-kelas perbincangan, kelas tambahan atau dalam kumpulan studi. Perbincangan akan memantapkan lagi kefahaman terhadap sesuatu pelajaran.
14. Siapkan tugasan yang diberi:-Pelajar yang cemerlang menyiapkan tugasan yang telah diberi oleh guru sama ada kerja dalam kelas atau kerja rumah, dalam tempoh yang ditetapkan oleh guru berkenaan. Pelajar yang berjaya adalah pelajar yang sering menyiapkan tugasan yang diberikan oleh guru mereka.
15. Tubuhkan kumpulan studi:-Pelajar yang cemerlang mengadakan kumpulan perbincangan (study group) bersama rakan-rakan yang mempunyai visi dan agenda yang sama iaitu kejayaan dalam peperiksaan. Tapi jangan tubuhkan kumpulan studi yang akhirnya menjadi kumpulan bersembang! Carilah rakan-rakan yang ragin dan gigih. Tinggalkan rakan-rakan yang hanya suka temberang.
16. Sering masuk perpustakaan:-Pelajar yang cemerlang menjadikan perpustakaan sekolah dan perpustakaan yang lain sebagai gedung ilmu pengetahuan untuk dikunjungi dan mendapatkan buku-buku untuk dipinjam. Perpustakaan adalah gedung ilmu. Perpustakaan juga adalah tempat yang sangat sesuai untuk anda mentelaah pelajaran.
17. Baca akhbar:-Pelajar yang cemerlang membaca akhbar atau majalah-majalah akademik untuk mendapatkan ilmu pengetahuan tambahan. Secara khususnya ini merujuk kepada isu-isu am dan rencana ilmiah dan bukan ruangan gossip atau artis.
18. Menonton rangcangan yang sesuai:-Pelajar yang cemerlang menonton rancangan televisyen yang sesuai untuk mendapatkan pengetahuan seperti Rancangan Pendidikan, Berita dan lain-lain lagi. Antara lain adalah rencana pengetahuan (seperti 'Discovery') dan berita semasa.
19. Lakukan peperiksaan kendiri:-Pelajar yang cemerlang mengadakan ujian dan peperiksaan kendiri (sendiri) seperti dibuat dalam peperiksaan sebenarnya, untuk dijadikan sebagai pengukuhan pembelajaran. Pelajar juga perlu menganggapkan ujian dan peperiksaan yang diambil itu adalah ujian dan peperiksaan yang sebenarnya. Jika gagal bererti anda gagal dalam peperiksaan yang sebenar. Melakukan peperiksaan kendiri samalah seperti masuk ke klinik. Anda akan diberi tahu tentang 'penyakit' anda (kelemahan-kelemahan anda). Selepas itu, pandai-pandailah cari ubatnya.
20. Sediakan jadual waktu:-Pelajar yang cemerlang menyediakan jadual waktu untuk merancang pembelajaran pelajar di luar sekolah. Minta nasihat guru atau abang-abang yang berpengalaman untuk mendapatkan corak jadual yang sesuai dan efektif. Jadual ini mestilah dipatuhi.
21. Sertai ceramah motivasi:-Pelajar yang cemerlang mengikuti ceramah-ceramah motivasi yang diadakan untuk melahirkan semangat dan keyakinan diri.
22. Sertai seminar peperiksaan:-Pelajar yang cemerlang mengikuti seminar-seminar peperiksaan yang diadakan bagi memahami teknik-teknik menjawab soalan peperiksaan. Sertainya seminar-seminar yang dikendalikan oleh orang yang pakar dalam bidang masing-masing. Selain daripada pengalaman, anda juga mungkin menerima pelbagai tips dan petua berguna.
23. Beli buku rujukan:-Pelajar yang cemerlang membeli buku-buku rujukan yang sesuai. Ini dapat memantapkan persediaan pelajar. Minta bantuan guru untuk mendapatkan senarai buku-buku rujukan pilihan untuk subjek-subjek tertentu. Ingat pepatah Inggeris, "Don't judge the book by its cover." Buku yang kelihatan cantik menawan tidak semestinya baik. Hanya guru yang lebih memahami kualiti sesuatu buku rujukan.
24. Masuk kelas tuisyen:-Pelajar yang cemerlang mengikuti kelas-kelas tuisyen untuk menambahkan lagi pengalaman dan kecekapan pelajar dalam pelajaran.
25. Lawatan ke pameran buku:-Pelajar yang cemerlang mengadakan lawatan ke pameran-pameran buku yang diadakan. Kalaupun anda tidak membeli, sekurang-kurangnya jiwa anda akan hampir pada buku dan ilmu. Jika anda selalu menziarah sumber ilmu, ilmu itu pula akan sering menziarahi anda. Kalau anda masuk ke kedai minyak wangi, keharumannya akan terlekat juga. Kalau anda masuk ke kandang najis... (fikirlah sendiri)
26. Sertai kokurikulum sekolah:-Pelajar yang cemerlang menyertai pelbagai aktiviti sekolah secara aktif dalam kokurikulum. Badan yang cergas akan menghasilkan otak yang sihat. Otak yang sihat pula akan melahirkan pemikiran yang lancar. Otak yang berkarat akan melahirkan pemikiran yang lembab.
27. Sanggup manghadapi cabaran:-Pelajar yang cemerlang perlu sanggup menghadapi cabaran luaran yang hebat yang sering cuba mengganggu penumpuan pelajar pada pelajaran atau cuba mengurangkan minat pelajar untuk belajar. Antara cabaran luaran yang dimaksudkan itu adalah hiburan, aktiviti sukan yang berlebihan, amalan suka melepak dan membuang masa dan gangguan kawan-kawan yang suka mengajak pelajar melakukan perkara-perkara yang kurang berfaedah. Rayuan kekasih atau buah hati juga kadangkala merupakan dugaan yang maha hebat. Pandai-pandailah membawa diri.
28. Jaga keselamatan diri:-Pelajar yang cemerlang menjaga keselamatan diri dengan mengelakkan sebarang bentuk bahaya yang dapat mengancam tubuh fizikal pelajar. Misalnya, jangan bermain dengan api, elektrik atau mercun. Bayangkanlah jika pelajar kehilangan jari tangan kanan dalam kemalangan.
29.Jaga kesihatan fizikal:-Pelajar yang cemerlang menjaga kesihatan tubuh badan dengan cara menghindari sebarang bentuk penyakit. Makan makanan yang berzat. Kurangkan makanan ringan atau 'junk-food'. Hindari makan di gerai-gerai yang kotor atau membeli kueh-kueh yang terdedah tanpa ditutup. Jangan berjaga sepanjang malam. Ini boleh menjejaskan kesihatan.
30. Makanan seimbang:-Pelajar yang cemerlang menjaga dan mengawal pemakanan dengan memakan makanan yang seimbang. Ini akan menjamin kesihatan badan yang baik dan otak yang dapat berfikir dengan lebih lancar. Pilih jenis makanan yang sesuai untuk minda dan kesihatan tubuh badan.
31. Malu bertanya sesat jalan:-Pelajar yang cemerlang tidak segan untuk menimba pengalaman daripada pelajar-pelajar yang telah berjaya dalam peperiksaan. Jadikan abang-abang dan kakak-kakak yang telah berjaya itu sebagai model atau contoh pelajar cemerlang. Perhatikan ciri dedikasi dan disiplin mereka dalam menghadapi peperiksaan. Pengalaman mereka yang telah berjaya itu sungguh berharga untuk pelajar yang bakal menghadapi peperiksaan.
32. Sembahyang:-Pelajar yang cemerlang menjaga sembahyangnya. Bagi pelajar Islam, tunaikan sembahyang lima waktu seperti mana yang telah disyariatkan oleh agama. Bagi pelajar bukan Islam yang lain, lakukan amalan ibadat agama masing-masing.
33. Doa:-Pelajar yang cemerlang sentiasa berdoa dan mengharapkan pertolongan daripada Tuhan. Aspek kerohanian ini juga sama penting dengan aspek jasmani dan minda pelajar.
34. Tawakkal:-Pelajar yang cemerlang berserah diri kepada Tuhan dan tidak putus asa jika gagal. Apabila menghadapi kegagalan, berusahalah lagi dengan menjadikan kegagalan itu sebagai iktibar dan panduan untuk lebih berjaya. Jadikan semua bentuk kegagalan sebagai pengukuh diri untuk mencari kejayaan yang lebih cemerlang.
SHITSUREISHIMASU - Maaf mengganggu!/Sorry for interupting.
SHITSUREISHIMASU bermaksud maaf mengganggu. Dilafazkan ketika kita mengganggu sesuatu perjalanan aktiviti.
Contohnya;semasa kelas sudahpun bermula dan tiba-tiba kita lewat masuk ke kelas. Maka,kita akan mengetuk pintu sambil berkata SHITSUREISHIMASU.Begitu juga ketika kita menghadiri sesuatu temuduga,semasa kita hendak melangkah masuk ke bilik temuduga tersebut,kita akanmengetuk pintu sambil berkata SHITSUREISHIMASU.
Sebagai respon kepada SHITSUREISHIMASU, pihak satu lagi akan berkata DOZO yang bermaksud silakan.
Dulu semasa saya kanak-kanak,saya ada juga mendengar lagu-lagu Jepun di radio. Ketika itu saya berusia sekitar 10 tahun Mungkin disebabkan pakcik saya meminati lagu-lagu Jepun,maka saya sudah mengenali beberapa orang penyanyi Jepun yang sememangnya top pada masa itu.Antaranya ialah Mayumi Itsuwa dan Takeuchi Mariya. Lagu-lagu seperti Koibitoyo dan Ribaibaru sememangnya sedap didengar. Sudah tentulah saya tidak faham apa isi lirik lagu-lagu tersebut tetapi iramanya yang merdu sangat menarik minat saya.
Seterusnya,sekitar tahun 1984 hingga awal tahun 90an,drama-drama Jepun sememangnya banyak ditayangkan di kaca TV kita. Antara semua drama yang ditayangkan "Oshin" dan "Rin Hane Koma" lah yang paling mendapat sambutan di negara kita. Drama "Oshin" dan "Rin Hane Koma" itu sahaja mengambil masa berbulan-bulan malah melebihi siaran untuk satu tahun bagi sepanjang episod ceritanya. Saya masih ingat lagi pelakon wanita utama "Oshin" ialah Yuki Saito. Drama "Chiaki" juga mendapat sambutan hangat di Malaysia pada ketika itu.
Tidak dapat dinafikan drama-drama Jepun merupakan perintis kepada drama-drama dari luar negara di Malaysia ini. Kemudiannya, barulah ada drama Filipina,drama dari Brazil dan kini drama Korea yang menjadi kegilaaan rakyat Malaysia.
Semasa saya menonton "Oshin" mahupun "Chiaki", tidak pernah terlintas di fikiran saya bahawa suatu hari nanti saya akan ke Jepun dan belajar di sana untuk satu jangkamasa yang lama. Semuanya bermula apabila Gurubesar saya ketika itu, En.Mansor yang pulang dari menghadiri mesyuarat Gurubesar Negeri Kedah telah memberikan saya borang kosong untuk diisi. Beliau yang bersungguh-sungguh mahu saya memohon Biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam(JPA) bagi melanjutkan pelajaran ke Jepun. Memandangkan beliau begitu teruja untuk menyokong saya, maka saya pun mengisi borang tersebut tanpa berfikir panjang lagi. 2 minggu selepas itu,kehidupan saya pun turut berubah.
Bermula 1 september 1996 saya dengan rasminya mengikuti kelas persediaan Bahasa Jepun untuk ke Jepun selama 5 tahun. setiap hari selama 6 bulan saya ke kelas dari jam 8 pagi hingga 4 petang. dan dalam tempoh itu juga, saya telah melalui 3 peperiksaan tapisan untuk melayakkan saya untuk ke Jepun.
5 tahun berada di Jepun bukanlah satu jangkamasa yang singkat.Berada di negeri yang semua warganegaranya hanya menggunakan Bahasa Jepun dalam segala bentuk urusan beserta budaya masyarakatnya yang sangat tinggi sememanglah mencabar. Pada masa itu, saya terbayangkan drama-drama Jepun yang pernah saya tonton. Apa yang disaksikan di kaca tv serupa dengan apa yang berada di depan mata saya. Budaya Jepun seperti apa yang disarankan oleh Mantan Perdana Menteri,Tun Dr.Mahathir Mohamed iaitu Dasar Pandang Ke Timur amatlah bertepatan sekali untuk diamalkan. Berpeluang menuntut dan tinggal di sana banyak mencorakkan budaya kerja dan tatsusila saya.
Dari segi ketepatan masa, orang Jepun memang tiada tolak bandingnya. Membuat orang lain tertunggu-tunggu ataupun lewat adalah satu sikap negatif yang dipandang serius oleh mereka. Sebagai contohnya,saya tidak pernah lihat pensyarah saya lewat masuk ke dewan kuliah. Selalunya 5 minit sebelum kelas bermula, pensyarah telah pun berdiri di rostrumnya menanti loceng berbunyi untuk memulakan kelasnya. Begitu juga ketika saya membuat kerja sambilan sebagai pembaca berita radio di NHK Tokyo. Waktu saya masuk bekerja ialah jam 7 petang dan waktu selesai kerja saya ialah jam 10 malam. Saya akan mendapat bahan berita yang perlu saya terjemahkan ke Bahasa Melayu tepat jam 7.30 malam dan tepat jam 8.30malam, koordinator saya Hiraokasan dan seorang penerbit dari RTM akan menyemak hasil terjemahan saya.tepat jam 9 malam saya akan ke udara dengan berita tadi secara live dari NHK. Tidak pernah sekali pun kitaran waktu kerja saya tadi berubah. Apatah lagi jadual keretapi ataupun dipanggil densha. Satu minit pun tidak pernah lambat,melainkan jika berlaku kemalangan ataupun perlanggaran di rel keretapi.
Selain dari ketepatan masa, orang Jepun sentiasa berjalan cepat dan laju. Mereka sentiasa mengejar masa,maka cara berjalan pun menjadi pantas. Tidak pernah saya jumpa mana-mana orang Jepun yang berjalan ala-ala catwalk ataupun kita sebut sebagai lenggang Mak Limah melainkan ketika mereka sedang bersiar-siar di taman ataupun berbual-bual sesama rakan sambil berjalan.
Pada saya budaya kerja Jepun memang tiada tolak bandingnya. Mereka akan memulakan kerja dengan berikrar beramai-ramai.Sebaik sahaja kaunter dibuka, penyambut tetamu tidak akan berhenti-henti mengucapkan irasshaimase kepada para pelanggan yang datang dan mengucapkan arigatou gozaimashita kepada setiap pelanggan yang keluar meninggalkan premis perniagaan tersebut. Cuba bayangkan begitulah rutin suasana di semua premis perniagaan,jabatan-jabatan dan restoran-restoran Jepun. Air muka mereka sentiasa menggambarkan bahawa mereka gembira menyambut kedatangan para pelanggan dengan memberi senyuman manis dari saat mula bekerja hinggalah premis tersebut hendak ditutup. Saya tidak dapat bayangkan bagaimana orang Jepun mendapatkan tenaga untuk bekerja sedemikian rupa. Mereka bekerja dengan sangat efisyen dan sepenuh hati.
Sesungguhnya saya rasa amat bertuah berpeluang ke Jepun dan melanjutkan pelajaran di sana. Saya bukan sahaja berjaya menguasai Bahasa Jepun tetapi di waktu yang sama saya telah belajar dan mendalami budaya Jepun yang sebelum ini hanya dapat saya tonton di kaca tv dan baca di majalah mahupun akhbar-akhbar. Inilah yang dikatakan dari media elektronik ke pengalaman sebenar!
IRASSHAIMASE - Selamat datang./ Welcome.
IRASSHAIMASE adalah ucapan mengalu-alukan kedatangan pelanggan ke sesuatu premis perniagaan,pejabat dan restoran. Tidak boleh digunakan untuk mengucapkan selamat datang kepada tetamu yang bertandang ke rumah kita.
Hingga bertemu lagi,mata ogenkide!
Salam semua. Hari ini saya tertarik untuk berkongsi satu artikel yang telah saya baca di akhbar Berita Harian. Artikel ini dipetik dari ucaptama bertajuk"Peranan dan Sumbangan Wanita dan Belia Kepada Pembangunan Negara" oleh Mantan Perdana Menteri, Tun Dr.Mahathir Mohamed di Yayasan Kepimpinan Perdana,Putrajaya.

Beliau mengatakan bahawa wanita bakal mendominasi pengurusan tertinggi negara jika lelaki terus bersikap malas dan sambil lewa dalam menimba ilmu pengetahuan serta kemahiran. Katanya lagi, sikap wanita yang rajin menimba ilmu dan menambah kemahiran dalam pelbagai bidang menyebabkan mereka kini menjadi sumber penting pasaran pekerjaan negara. Kejayaan wanita mengimbangi tanggungjawab di rumah dan di pejabat membuktikan mereka mempunyai kemampuan jika diberi peluang.
Menurut Tun,jika lelaki masih bersikap malas dan tidak mengubah sikap, tidak mustahil suatu hari nanti wanita akan mendominasi pengurusan tinggi negara.Selain itu, Tun berkata, peningkatan jumlah lelaki yang terbabit dalam kegiatan tidak bermoral seperti dadah dan mat rempit juga menjadi antara faktor wanita semakin mendapat tempat dalam pasaran pekerjaan. Kemampuan wanita untuk berdikari menjadikan lelaki kini semakin selesa kerana tidak perlu bersusah payah menunaikan tanggungjawab mereka termasuk mencari rezeki untuk menyara keluarga. Beliau menambah lagi,sekiranya keadaan ini berterusan, peranan lelaki dalam masyarakat dan pembangunan negara akan terus terhakis kecuali mereka mengubah sikap masing-masing. Mengenai belia pula, Tun menasihatkan supaya mereka menumpukan perhatian kepada pelajaran masing-masing dan tidak terbabit dalam sebarang kegiatan tidak berfaedah termasuk menyertai demonstrasi jalanan.

Demikianlah petikan akhbar yang ingin saya kongsi dengan anda semua. Memang ada benarnya teguran dan pendapat Tun Dr.Mahathir itu.Kita sepatutnya buka mata dan buka minda dengan apa yang diperkatakan. Jangan memandang isu ini sebagai sesuatu yang remeh dan mudah sahaja kerana kita dapat lihat sendiri bahawa di IPTA dan IPTS sahaja,ratio pelajar perempuan sudah mengatasi pelajar lelaki. Begitu juga di sektor pendidikan di mana guru perempuan lebih ramai daripada guru lelaki. Jadi, cuba fikirkan!
ITTEKIMASU - Saya akan pergi dan datang kembali
ITTERASSHAI - Selamat pergi dan semoga datang kembali
ITTEKIMASU selalunya diucapkan semasa kita hendak keluar meninggalkan rumah. Ia diucapkan kepada ahli rumah di mana kita tinggal.
ITTERASSHAI pula diucapkan oleh mereka yang berada di dalam rumah kita tinggal tadi dengan harapan kita selamat pergi dan juga kembali semula ke rumah dengan selamat.
Sudah lama saya tidak menulis di Sakura Sakura disebabkan faktor kesuntukan masa dan juga ketandusan bahan yang menarik untuk direnungkan bersama. Tetapi semenjak dua tiga hari ini, saya terpanggil untuk berkongsi cerita dan pengalaman saya mengenai persahabatan yang terjalin di antara kita.
Sahabat,kawan,teman dan rakan adalah perkataan seerti yang kelihatannya sama maksud tetapi berbeza pengertiannya. Apapun tafsiran yang diberikan oleh kamus, keempat-empat perkataan ini amat memainkan peranan yang penting dalam kehidupan kita.Tanpa sahabat sepilah hidup kita. Tanpa kawan,bosanlah hidup kita.Tanpa teman,murunglah hidup kita.Tanpa rakan, sunyilah hidup kita. Bayangkan kehidupan yang dilalui tanpa mereka.
Sejak kita kecil hinggalah dewasa, kita telah bertemu dan bersahabat dengan ramai orang. Ada yang menggembirakan kita, tak kurang juga yang membuat kita menangis. Apapun situasinya, kita memang memerlukan sahabat dalam hidup ini.
Semakin lama sesuatu persahabatan itu terjalin,semakin bernilai sahabat itu dalam hidup kita. Dalam menjalinkan persahabatan ini, ada pasang surutnya. Ada sahabat yang sesuai dan serasi dengan kita. Kita boleh berkongsi rahsia dan cerita dengannya. Dan kita juga boleh bersama-sama menjalani aktiviti dengannya. Mungkin, pendapat dan citarasa kita serupa dengannya. Jika bertemu dengan sahabat yang sebegini, ceria dan bahagialah hidup kita.
Ada juga teman yang sebaliknya. Kita mungkin tidak sependapat dengannya dan citarasa juga berbeza. Ataupun, tingkahlakunya bertentangan dengan kita. Jadi,susahlah untuk kita membentuk satu keserasian dalam persahabatan tersebut. Asal jumpa asyik bertekak sahaja ataupun idea-idea kita sentiasa dibangkang sahaja, memanglah sukar untuk berkawan baik dalam keadaan sedemikian. Namun begitu, bukan bermaksud orang tersebut adalah musuh kita.Cuma, kurang sekufu!
Tetapi apabila meningkat dewasa, kita mampu untuk merasionalkan minda dan jiwa kita agar menerima setiap insan yang hadir dalam hidup kita itu sebagai sahabat. Tiada lagi istilah "tidak ngam" atau "tidak kamceng". Jika kita rasa kita tidak setuju atau sependapat dengan teman itu, kita hanya berdiam diri sahaja tanpa mahu bertengkar seperti zaman kanak-kanak dan remaja terdahulu. Ini menunjukkan bahawa kita menghargai seseorang itu tanpa mengira keserasian dirinya dengan kita lagi. Dan perkara yang lebih penting ialah, kita menghargai erti persahabatan itu dengan mengambil kira tempoh persahabatan yang terjalin selama ini.
Bagi saya, sahabat seumpama mutiara di dasar lautan. Ia amat berharga. Semakin ia berada di dasar,semakin tinggi nilainya. Begitu juga sahabat. Semakin lama kita mengenali seseorang rakan kita, semakin bernilailah persahabatan tersebut. Sahabat semasa di SRK Sultanah Asma, rakan semasa di SM Sultanah Asma, teman semaktab perguruan MPKI, kawan-kawan yang sama-sama belajar di Jepun, member-member jurulatih MSSK olahraga di Kedah, teman-teman guru di KUSESS...semuanya adalah mereka yang melengkapkan hidup saya dan memberi warna-warna yang pelbagai dalam palette kehidupan saya selama ini. Saya amat gembira berpeluang bertemu dan menjalinkan persahabatan dengan anda semua!
TADAIMA - Saya sudah balik/ Saya sudah pulang
OKAERINASAI - Selamat kembali / Selamat pulang
TADAIMA diucapkan semasa kita hendak memasuki rumah bertujuan untuk memaklumkan kepada mereka yang berada di dalam rumah bahawa kita sudah pulang.
OKAERINASAI pula diucapkan oleh mereka yang berada di dalam rumah sebaik sahaja mendengar ucapan kita tadi.
Itu sahaja cerita yang ingin saya kongsi bersama anda semua. Sehingga di lain kelapangan,mata kondo!
RAHSIA BULAN DAN KELAHIRAN..
Berikut disenaraikan kajian mengenai bulan dan sikap anda, yang telah dijalankan oleh Yang Berbahagia Dato' Dr. Fadzilah Kamsah.
JANUARI
* Bercita-cita tinggi dan orangnya serius, suka mendidik dan dididik. * Sangat mudah melihat kelemahan orang dan suka mengkritik. * Rajin dan setiap yang dibuat nampak keuntungan. * Suka pada kecantikan, kekemasan dan teratur. * Bersifat sensitif dan berfikiran mendalam. * Pandai mengambil hati orang lain. * Pendiam kecuali telah dirangsang. * Agak pemalu dan mempunyai daya tumpuan yang sangat tinggi. * Mudah mendisiplinkan diri sendiri. * Badannya sihat tetapi mudah diserang selsema. * Bersikap romantik tetapi tidak pandai memperlihatkannya. * Cukup sayang pada kanak-kanak. * Suka duduk di rumah. * Setia pada segala-galanya. * Perlu belajar kemahiran bersosial. * Sifat cemburu yang sangat tinggi
FEBRUARI
* Berfikiran abstrak. * Sukakan benda yang realiti dan abstrak. * Bijak dan pintar * Berpewatakan yang mudah berubah. * Mudah menawan orang lain. * Agak pendiam. * Pemalu dan rendah diri. * Jujur dan setia pada segalanya. * Keras hati untuk mencapai matlamat. * Tidak suka dikongkong. * Mudah memberontak apabila dikongkong. * Suka kegiatan yang lasak. * Emosinya mudah terluka dan sangat sensitif. * Mudah mempamerkan marahnya. * Tidak suka benda yang remeh-temeh. * Suka berkawan tapi kurang mempamerkannya. * Sangat berani dan suka memberontak. * Bercita-cita tinggi, suka berangan-angan dan ada harapan untuk merealisasikan impiannya. * Pemerhatian yang tajam. * Suka hiburan dan sukan. * Suka benda yang bersifat seni. * Sangat romantik pada dalaman tetapi tidak pada luaran. * Berkecenderungan pada benda yang tahyul. * Amat mudah dan boleh menjadi terlalu boros. * Belajar untuk mempamerkan emosi
MAC
*Berpesonaliti menarik dan menawan. * Mudah didampingi. * Sangat pemalu dan pemendam rasa. * Sangat baik secara semulajadi, jujur pemurah dan mudah simpati. * Sangat sensitif pada perkataan yang dituturkan dan alam persekitaran. * Suka pada kedamaian. * Sangat peka pada orang lain. * Sesuai dengan kerjaya yang memberi khidmat kepada orang lain. * Tidak cepat marah dan sangat amanah. * Tahu membalas dan mengenang budi. * Pemerhatian dan penilaian yang sangat tajam. * Kecenderungan untuk berdendam jika tidak dikawal. * Suka berangan-angan. * Suka melancong. * Sangat manja dan suka diberi perhatian yang sangat tinggi. * Kelam kabut dalam memilih pasangan. * Suka dengan hiasan rumahtangga. * Punya bakat seni dalalm bidang muzik. * Kecenderungan pada benda yang istimewa dan baik. * Jangan terlalu mengikut selera atau perasaan
APRIL
* Sangat aktif dan dinamik. * Cepat bertindak membuat keputusan tetapi cepat menyesal. * Sangat menarik dan pandai menjaga diri. * Punya daya mental yang sangat kuat. * Suka diberi perhatian. * Sangat diplomatik (pandai memujuk ). * Berkawan dan pandai menyelesaikan masalah orang. * Sangat berani dan tiada perasaan takut. * Suka perkara yang mencabar, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah. * Emosi cepat terusik. * Cuba kawal perasaan. * Kecenderungan bersifat pendendam. * Agresif dan kelam kabut dalam membuat keputusan. * Kuat daya ingatan. * Gerak hati yang sangat kuat. * Pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan orang lain. * Berpenyakit disekitar kepala dan dada. * Sangat cemburu dan terlalu cemburu
MEI
* Keras hati & tegas. * Kuat semangat & bermotivasi tinggi. * Pemikiran yang tajam. * Mudah marah apabila tidak dikawal. * Pandai menarik hati & perhatian orang lain . * Perasaan yang amat mendalam. * Cantik dari segi mental & fizikal. * Tidak perlu dimotivasikan. * Tetap pendirian, tetapi mudah dipengaruhi oleh orang lain. * Mudah dipujuk. * Bersikap sistematik (otak kiri). * Suka berangan. * Kuat daya firasat memahami apa yang terlintas di hati orang lain tanpa diberitahu. * Bahagian telinga & leher mudah diserang penyakit. * Daya khayalan yang tinggi. * Permikiran yang tajam. * Pandai berdebat. * Fizikal yang baik. * Kelemahan sistem pernafasan. * Suka sastera, seni & muzik serta melancong. * Tidak berapa suka duduk di rumah. * Tidak boleh duduk diam. * Tidak punya ramai anak. * Rajin dan bersemangat tinggi. * Agak boros
JUN
* Berfikiran jauh & berwawasan. * Mudah ditawan kerana sikap baik. * Berperangai lemah lembut. * Mudah berubah sikap, perangai, idea dan mood. * Idea yang terlalu banyak di kepala. * Bersikap sensitif. * Mempunyai pemikiran yang aktif (sentiasa berfikir). * Sukar melakukan sesuatu dengan segera. * Bersikap suka menangguh-nangguh. * Bersikap terlalu memilih & mahukan yang terbaik. * Cepat marah & cepat sejuk. * Suka bercakap & berdebat. * Suka buat lawak & bergurau. * Otaknya cerdas berangan-angan. * Mudah berkawan & pandai berkawan. * orang yang sangat tertib. * Pandai mempamerkan sikap. * Mudah kecil hati. * Mudah kena selsema. * Suka berkemas. * Cepat rasa bosan. * Sikap terlalu memilih & cerewet. * Kurang mempamerkan perasaan. * Lambat untuk sembuh apabila terluka hati. * Suka pada barang yang berjenama. * Mudah menjadi eksekutif. * Kedegilan yang tidak terkawal. * Sesiapa yang memuji, dianggap musuh. Siapa yang menegur dianggap kawan.
JULAI
* Sangat suka didamping. * Banyak berahsia dan sukar dimengerti terutamanya lelaki. * Agak pendiam kecuali dirangsang. * Ada harga dan maruah diri. * Tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila disusahkan. * Mudah dipujuk dan bercakap lurus. * Sangat menjaga hati orang lain. * Sangat peramah. * Emosi sangat mendalam tapi mudah terluka hatinya. * Berjiwa sentimental. * Jarang berdendam. * Mudah memaafkan tapi sukar melupakan. * Tidak suka benda remeh-temeh. * Membimbing cara fizikal dan mental. * Sangat peka, mengambil berat dan mengasihi serta penyayang. * Layanan yang serupa terhadap semua orang. * Tinggi daya simpati. * Pemerhatian yang tajam. * Suka menilai orang lain melalui pemerhatian. * Mudah dan rajin belajar. * Suka muhasabah diri. * Suka mengenangkan peristiwa atau kawan lama. * Suka mendiamkan diri. * Suka duduk di rumah. * Suka tunggu kawan tapi tak cari kawan. * Tidak agresif kecuali terpaksa. * Lemah dari segi kesihatan perut. * Mudah gemuk kalau tak kawal diet. * Minta disayangi. * Mudah terluka hati tapi lambat pulih. * Terlalu mengambil berat. * Rajin dalam membuat kerja
OGOS
* Suka berlawak. * Mudah tertawan padanya. * Sopan santun dan mengambil berat terhadap orang lain. * Berani dan tidak tahu takut. * Orangnya agak tegas & bersikap kepimpinan. * Pandai memujuk orang lain. * Terlalu pemurah & bersikap ego. * Nilai harga diri yang sangat tinggi. * Dahagakan pujian. * Semangat juang yang luar biasa. * Cepat marah & mudah mengamuk. * Mudah marah apabila cakapnya dilawan. * Sangat cemburu. * Daya pemerhatian yang tajam & teliti. * Cepat berfikir. * Fikiran yang berdikari. * Suka memimpin & dipimpin. * Sifat suka berangan. * Berbakat dalam seni lukis, hiburan & silat. * Sangat sensitif tapi tidak mudah merajuk. * Cepat sembuh apabila ditimpa penyakit. * Belajar untuk bertenang. * Sikap kelam kabut. * Romantik, pengasih dan penyayang. * Suka mencari kawan
SEPTEMBER
* Sangat bersopan santun & bertolak ansur. * Sangat cermat, teliti & teratur. * Suka menegur kesilapan orang lain & mengkritik. * Pendiam tapi pandai bercakap. * Sikap sangat cool, sangat baik & mudah simpati. * Sangat perihatin & terperinci, amanah, setia & jujur. * Kerja yang dilakukan sangat sempurna. * Sangat sensitif yang tidak diketahui. * orang yang banyak berfikir. * Daya pentaakulan yang baik. * Otak bijak & mudah belajar. * Suka mencari maklumat. * Kawal diri dari terlalu mengkritik. * Pandai mendorong diri sendiri. * Mudah memahami orang lain kerana banyak menyimpan rahsia. * Suka sukan, hiburan & melancong. * Kurang menunjukkan perasaannya. * Terluka hatinya sangat lama disimpan. * Terlalu memilih pasangan. * Sukakan benda yang luas. * Bersistematik
OKTOBER
* Suka berbual. * Suka orang yang sayang padanya. * Suka ambil jln tengah. * Sangat menawan & sopan santun. * Kecantikan luar & dalam. * Tidak pandai berbohong & berpura-pura. * Mudah rasa simpati, baik dan mementingkan kawan. * Sentiasa berkawan. * Hatinya mudah terusik tetapi merajuknya tak lama. * Cepat marah. * Macam pentingkan diri sendiri. * Tidak menolong orang kecuali diminta. * Suka melihat dari perspektifnya sendiri. * Tidak suka terima pandangan orang lain. * Emosi yang mudah terusik. * Suka berangan & pandai bercakap. * Emosi yang kelam kabut. * Daya firasat yang sangat kuat (terutamanya perempuan). * Suka melancong, bidang sastera & seni. * Pengasih, penyayang & lemah lembut. * Romantik dalam percintaan. * Mudah terusik hati & cemburu. * Ambil berat tentang orang lain. * Suka kegiatan luar. * orang yang adil. * Boros & mudah dipengaruhi persekitaran. * Mudah patah semangat
NOVEMBER
* Banyak idea dalam perkara. * Sukar untuk dimengertikan atau difahami sikapnya. * Berfikiran kehadapan. * Berfikiran unik dan bijak. * Penuh dengan idea-idea baru yang luarbiasa. * Pemikiran yang tajam. * Daya firasat yang sangat halus dan tinggi. * Sesuai jadi seorang doktor. * Cermat dan teliti. * Personaliti yang dinamik. * Sifat yang berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia. * Banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra. * Berani, pemurah setia dan banyak kesabaran. * Terlalu degil dan keras hati. * Apabila berkehendak sesuatu, akan diusahakan sehingga berjaya. * Tak suka marah kecuali digugat. * Mudah ambil berat terhadap orang lain. * Pandai muhasabah diri. * Cara berfikir yang lain dari orang lain. * Otak yang sangat tajam. * Pandai mendorong diri sendiri. * Tidak hargai pujian. * Kekuatan semangat dan daya juang yang sangat tinggi apabila berkehendak sesuatu. * Cuba sampai berjaya. * Badan yang sasa. * Kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam dan romantik. * Tidak pasti dengan hubungan kasih sayang. * Suka duduk d irumah. * Sangat rajin dan berkemampuan tinggi. * Amanah, jujur, setia dan pandai berahsia. * Tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi. * Bercita-cita tinggi. * Perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah
DISEMBER
* Sangat setia dan pemurah. * Bersifat patriotik. * Sangat aktif dalam permainan dan pergaulan. * Sikap kurang sabar dan tergesa-gesa. * Bercita-cita tinggi. * Suka menjadi orang yang berpengaruh dalam organisasi. * Seronok bila didampingi. * Suka bercampur dengan orang. * Suka dipuji, diberi perhatian dan dibelai. * Sangat jujur, amanah dan bertolak ansur. * Tidak pandai berpura-pura. * Cepat marah. * Perangai yang mudah berubah-ubah. * Tidak ego walaupun harga dirinya sangat tinggi. * Benci pada kongkongan. * Suka berlawak. * Pandai buat lawak dan berfikiran logik
ODAIJINI - Semoga cepat sembuh!/ Get well soon.
ODAIJINI diucapkan ketika kita menziarahi atau melawat orang yang sedang sakit bertujuan agar beliau cepat sembuh dari penyakitnya.
Juga diucapkan oleh doktor kepada pesakitnya tatkala pesakit itu mahu keluar dari bilik doktor tersebut setelah selesai menerima rawatan.
Setiap pagi apabila kita terbangun dari tidur,kita bersyukur ke hadratNYA kerana kita masih bernafas seperti kebiasaannya. Kita berterima kasih kepadaNYA kerana mengizinkan kita untuk bersama orang tersayang buat sehari lagi. Begitulah putaran hidup kita setiap hari. Sehinggalah kita dipanggil untuk mengadap ALLAH swt.
Apabila kita diberi peluang untuk meneruskan hidup ini, bermakna masih ada urusan-urusan dan perkara-perkara yang perlu dilakukan. Semua tugasan yang belum beres itu perlu dilangsaikan mengikut kepentingan dan keutamaannya.
Ada masanya kerja yang datang itu bertimpa-timpa.Lepas satu selesai akan datang satu lagi. Ada masanya juga di waktu yang sama kita akan mendapat 2 hingga 3 tugasan serentak. Maka di sinilah akan timbulnya tekanan kerja ataupun lebih popular disebut sebagai tensen. Sebagai manusia biasa,setiap dari kita pasti akan menghadapi dan melalui detik-detik ini. Tekanan kerja ini datangnya dari pelbagai pihak. Ada daripada majikan kita, ada daripada rakan sekerja dan ada juga dari keluarga sendiri.
Saya melihat tekanan kerja ini dari 2 sudut iaitu tekanan yang positif dan tekanan yang negatif. Saya lebih suka bercakap tentang negatifnya dahulu. Selalunya apabila kita tertekan, kita akan mudah marah dan melenting. Jika ada teguran ataupun nasihat daripada mana-mana pihak,kita akan cepat sensitif. Bagi kaum wanita,kita akan merasa sedih dan airmata mudah mengalir. Perasaan sayu dan pilu cepat menghantui sanubari kita. Tambahan pula, jika hasil kerja kita dipertikaikan kualitinya ataupun hasil kerja kita tidak mencapai tahap yang dikehendaki oleh majikan, lagilah perasaan tertekan itu menebal di jiwa kita. Bagi kaum lelaki, tekanannya tetap ada cuma mungkin mereka tidaklah terlalu emosional ataupun terlalu memikirkan tekanan tersebut. Positifnya pula ialah tekanan kerja ini akan menjadikan kita lebih efisyen.Ini kerana kita mesti bekerja dan menyiapkan tugasan kita mengikut timeframe yang dikehendaki. Rentak kerja juga akan menjadi lebih pantas dan cepat. Maka kuranglah waktu berbual-bual kosong ataupun lepak-lepak di kedai kopi mahupun kantin. Positifnya lagi kerana ia melatih kita menjadi lebih tabah dan kuat menghadapi tekanan. Lebih banyak tekanan bermaksud lebih banyak asakkan yang kita terima. Orang yang selalu dimarahi dan ditegur akan memperolehi banyak iktibar dan pengalaman dalam kerjayanya. Kadangkala pihak majikan mahupun rakan sekerja sememangnya arif tentang kemampuan dan keupayaan kita bekerja,jadi mereka mahukan hasil kerja yang lebih baik dari yang telah diberikan. Sudah pasti kita akan tertekan di sini tetapi anggaplah ini sebagai satu komplimen atas sikap efisyen kita tadi.
Secara amnya, saya menulis berdasarkan pengalaman dan pengamatan saya sendiri. Tekanan kerja boleh mendewasakan dan mematangkan kita. Semakin saya tertekan, semakin kuat semangat saya untuk mempamerkan hasil kerja yang lebih berkualiti. Cuma kita perlu buka minda dan hati kita untuk terus bersabar dan berusaha sehabis baik. Tenangkan fikiran dan lapangkan hati menerima teguran dan nasihat. InsyaAllah, tekanan itu bisa diatasi. Cukup untuk hari ini. Jika ada kelapangan, saya akan menulis lagi di lain hari. Ogenkide.

OCHI TSUITE KUDASAI - Sila bertenang./ Calm down.

OCHI TSUITE KUDASAI diucapkan untuk menyuruh sesiapa sahaja agar bertenang. Boleh juga disebut OCHI TSUITE yang bermaksud bertenang.
Seringkali kita mendengar soalan-soalan "nak sambung belajar di mana selepas ni?", "buat course apa di U?" atau " masuk U mana ni?". Semua soalan tadi adalah soalan-soalan yang biasa diajukan tatkala para pelajar hendak melanjutkan pelajaran setelah mendapat keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
Selalunya kita akan merasa teruja apabila jawapannya" Saya akan ke US", "Saya akan ke UK", "Saya buat medic", "Saya ambil engineering", " Saya masuk Purdue" dan banyak lagilah bentuk jawapan yang seangkatan dengannya.
Kadang-kadang saya rasa terpanggil untuk membuka internet dan membuat pencarian saya tentang universiti-universiti di dunia ini. Bukannya apa, saya merasa sedih juga apabila nama universiti yang disebut itu kadangkalanya bukanlah universiti yang baik untuk bidang yang dipilih itu.
Saya sudah melakukan kajian dan mengumpul bahan tentang universiti-universiti di dunia ini sejak beberapa tahun yang lalu. Kajian saya berdasarkan beberapa sumber dan faktor selain daripada maklumat yang diperolehi di alam maya.Pengalaman sahabat-handai, saudara-mara dan cendekiawan yang saya dengar sama ada dari mulut mereka sendiri mahupun dari bahan-bahan yang saya baca banyak memberi input tentang bagaimana mengklasifikasikan universiti-universiti di dunia ini.
Disebabkan saya lulusan dari negara Matahari Terbit, jadi lebih baik saya memberi senario universiti di sana terlebih dahulu. Terdapat lebih dari 1000 universiti dan kolej pengajian tinggi di Jepun. Ada yang diiktiraf oleh kerajaan Malaysia dan ada yang tidak diiktiraf pun. Jika anda memilih untuk melanjutkan pelajaran ke Jepun dengan pembiayaan sendiri, terlebih dahulu dapatkan senarai universiti yang diiktiraf kelulusannya oleh kerajaan Malaysia. Kerana dikhuatiri setelah penat belajar selama 4 tahun, apabila pulang ke Malaysia,ijazah anda tidak diterima di sini. Tetapi jika anda terpilih atas tiket biasiswa dari JPA,MARA dan Petronas, maka tempat anda belajar itu mempunyai reputasi yang baik dan ijazahnya diakui di Malaysia. Contoh universiti-universiti terbaik di Jepun untuk bidang kejuruteraan ialah Tokyo Institute of Technology(TIT), Keio University, Tokyo University dan Kyoto University. Manakala bagi bidang perubatan pula ialah Akita University dan Chiba University.
Di Amerika sahaja terdapat lebih dari 3000 buah universiti dan kolej. Ada yang kita pernah dengar namanya dan tidak kurang juga yang kita tidak pernah dengar langsung pun ada. Sudah tentulah Massachusetts Institute of Technology(MIT), Purdue University dan Northwestern University mendahului bagi bidang kejuruteraan. Harvard, Princeton ,Yale dan Stanford bagus dalam bidang perundangan, perdagangan dan sains sosial.
Begitu juga di UK,sebut sahaja Imperial College maka kita akan terbayang wajah-wajah bakal jurutera yang hebat dan bijak. Begitu juga dengan London School of Economic (LSE) yang telah melahirkan ramai pakar ekonomi dan ahli perniagaan dunia yang berjaya dan ternama. Jika anda berminat melanjutkan pelajaran dalam bidang perundangan,pilihlah Oxford University ataupun Nottingham University.
Sekadar menyebut beberapa nama universiti-universiti yang bagus dan gah di dunia,sebenarnya banyak lagi universiti yang baik dan terkenal. Tidak perlu tinjau jauh-jauh,negara jiran kita sendiri iaitu Indonesia,Singapura dan Thailand juga mempunyai beberapa buah universiti yang hebat.Antaranya ialah Universiti Chulalongkorn, Singapore National University, Nanyang University dan Universiti Gajah Mada.
Apabila melihat kehebatan universiti-universiti luar negara tidak bermaksud kita membelakangkan universiti-universiti yang terdapat di dalam negara kita sendiri. Universiti Malaya(UM) sebagai contohnya berjaya meletakkan bidang perubatan dalam kedudukan 200 universiti terbaik di dunia. Begitu juga dengan Universiti Kebangsaan Malaysia yang sentiasa mengikut rapat di belakang UM dalam bidang perubatan.
Jadi, buatlah sedikit kerjarumah dengan mendapatkan info universiti-universiti yang anda berhasrat untuk melanjutkan pelajaran. Carilah di internet, carilah di akhbar-akhbar dan bertanyalah dengan mereka yang arif tentang hal ini sebelum anda membuat sesuatu keputusan. Jangan salah memilih jurusan di universiti yang salah.
Ada seorang saudara saya yang menuntut di Northwestern University,America dalam bidang kejuruteraan petroleum dan beliau berjaya mendapat 3.8 di akhir peperiksaannya dan ditawarkan membuat ijazah sarjana oleh Massachusette Institute of Technology. Tetapi disebabkan beliau ialah pemegang biasiswa JPA,maka beliau harus pulang ke Malaysia terlebih dahulu. Di Malaysia, beliau telah ditawarkan bekerja oleh Exon Mobil kerana CGPA beliau yang tinggi. Kini beliau merupakan antara beberapa Pengurus Projek yang mengendalikan kursus untuk pakar-pakar dari luar negara yang ingin mendapatkan khidmat nasihat Exon Mobil.
Apa yang ingin saya sampaikan di sini ialah, rancanglah masa depan anda sebaik mungkin.Walaupun kita tidak tahu apakah kesudahan hidup kita tetapi hendaklah sentiasa berusaha untuk mendapatkan sesuatu yang terbaik. Selamat merancang masa depan anda!

DAIJOUBUDESUKA - Awak tidak apa-apakah?/ Awak OK?
HAI,DAIJOUBUDESU - Ya, saya tidak apa-apa./ Saya OK.
IIE,DAIJOUBU DEWA ARIMASEN - Tidak, saya kurang baik.

DAIJOUBUDESUKA di gunakan untuk bertanya keadaan seseorang setelah berlaku sesuatu musibah. Contohnya, jika ada kawan kita yang dimarahi guru,atau ada yang jatuh pokok,atau ada yang kemalangan.

HAI,DAIJOUBUDESU merujuk kepada jawapan jika keadaannya baik dan memuaskan.

IIE,DAIJOUBUDEWA ARIMASEN pula jika situasinya tidak memuaskan atau tidak baik.

Sekian untuk hari ini.Jumpa lagi!
Mantan Pengetua saya yang terdahulu,Puan Rosida selalu menekankan tentang Urgency&Priority iaitu keutamaan dan kepentingan. Bila kita mempunyai tugasan dan kerja yang banyak sudah tentu kita akan merasa pening dan bingung untuk memulakan yang mana dahulu. Tambahan pula jika tugasan-tugasan tersebut datang secara serentak.
Di sinilah perlu untuk kita merujuk kepada tugasan yang mana memerlukan keutamaan dan tugasan yang mana memerlukan kepentingan. Utama bermaksud perkara yang didahulukan manakala penting bermaksud mustahak. Kita perlu menyediakan senarai tugas terlebih dahulu dan melihat tarikh akhirnya sebelum kita meletakkan yang mana satu patut didahulukan dan yang mana satu akan dibuat kemudiaannya.
Ada tugasan yang memerlukan kita bertindak pantas dan segera tanpa mengira tarikh akhirnya.Maka tugasan seperti ini dikategorikan sebagai priority. Ia patut diutamakan melebihi tugasan-tugasan yang lain.Ada pula tugasan yang mustahak dan penting,mesti dibuat tetapi tidak dalam keadaan yang segera.Maka tugasan ini jatuh dalam kategori mustahak tetapi boleh dibuat kemudian.
Penting buat kita mengetahui dan memahami arahan-arahan dan kehendak-kehendak dalam setiap tugasan dan kerja yang kita perolehi agar kita mampu melangsaikan semua urusan tersebut dengan cekap dan teratur. Sediakan satu senarai semak yang lengkap dan kaji dahulu bentuk tugasan tersebut sebelum kita memulakannya. Jika kita mampu membezakan antara kedua-dua ini,nescaya akan kuranglah sakit kepala dan pening kita ketika bekerja.
Ucapan dalam Bahasa Jepun untuk hari ini ialah:
HAJIMEMASHITE - Selamat Berkenalan/Salam Perkenalan
DOZO YOROSHIKU - Sila beri tunjuk ajar/ Sila beri nasihat

HAJIMEMASHITE selalu diucapkan sebagai ucapan pertama sebelum kita menyebut nama kita kepada umum. Digunakan sebagai ucapan pertama semasa kita memperkenalkan diri kepada orang lain. Contohnya, HAJIMEMASHITE,WATASHI WA HANI DESU.

DOZO YOROSHIKU pula diucapkan di saat akhir setelah kita selesai memperkenalkan diri kita kepada umum tadi. Penting diucapkan kerana di sini kita meminta orang lain untuk menasihati dan memberi tunjuk ajar serta nasihat kepada kita.

Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan DEEPAVALI WO OMEDETOU GOZAIMASU kepada semua rakan dan pelajar-pelajar saya yang akan menyambutnya esok hari. Semoga bergembira!

Bak kata orang, hidup ini bagai satu putaran roda. Kadang-kadang kita di atas, kadang-kadang kita di bawah. Tidak selamanya kita akan susah dan menderita, juga tidak selamanya kita akan mengecap kebahagiaan dan kejayaan. Walaupun kita sentiasa mengharapkan yang terbaik buat diri kita, tetapi bersedialah untuk sesuatu yang buruk dalam hidup.
Lulus dalam peperiksaan, menang dalam sesuatu pertandingan dan mendapat sesuatu yang diidamkan adalah antara beberapa contoh kegembiraan dan kemanisan dalam hidup. Akan terpancar sinar bahagia di wajah dan senyuman yang tidak lekang dari bibir tatkala berada di ambang kejayaan. Tidak dapat digambarkan bagaimanakah hati berbunga-bunga dan perasaan yang bergelodak apabila nama kita disebut sebagai seorang yang berjaya.
Tetapi cuba bayangkan apabila sesuatu yang sebaliknya berlaku ke atas diri kita. Markah peperiksaan yang diperolehi sangat rendah, kalah dalam pertandingan yang disertai dan gagal mendapat sesuatu yang sangat kita inginkan. Ini adalah perkara-perkara yang membuat kita murung dan sedih. Sekali-sekala dimarahi atau diherdik juga bisa membuat kita berasa sayu hati.
Bagi saya, setiap orang pasti melalui saat-saat seperti ini yang disebut "THE UPS AND DOWNS IN LIFE". Sudah menjadi lumrah di dunia dan asam garam kehidupan, setiap dari kita akan merasa suka-duka, sedih-gembira, pahit-manis, berjaya-gagal dalam setiap momen di sepanjang hayat ini. Cuma yang membezakan antara setiap individu tersebut ialah berapa banyak iktibar yang diperolehinya bagi setiap jatuh bangun yang dialaminya. Adakah naik turun dalam kehidupan kita bisa menjadikan kita lebih kuat dan cekal atau pun kita akan terus tersungkur dan tidak bangun-bangun lagi?
Secara peribadinya, naik turun dalam kehidupan ini lebih menguatkan semangat saya untuk terus ke hadapan. Setiap kegagalan yang pernah saya perolehi, saya jadikan panduan dan iktibar supaya saya tidak mengulangi perkara yang sama yang akhirnya akan menggagalkan saya sekali lagi. Lagi banyak ujian dan dugaan yang saya terima, lagi bertambahlah kekuatan saya untuk menempuhi segalanya. Kekuatan dan kecekalan saya terbina dari segala kegagalan dan kejatuhan yang pernah saya alami dahulu. Tidak perlu gusar dan murung memikirkan nasib diri yang malang kerana akhirnya merugikan diri sendiri. Terus pandang ke hadapan kerana kita tidak tahu apakah peluang-peluang keemasan yang menanti di hujung sana.
Hidup tidak selalunya indah ... tetapi keindahan yang diperolehi itu bisa mewarnai segenap ruang kehidupan kita untuk selamanya. Fikirkanlah!
TSUMARANAI MONO NAN DESUGA - Hadiah ini tidaklah seberapa nilainya
TSUMARANAI MONO DESU - Hadiah yang membosankan/ hadiah yang

TSUMARANAI MONO NAN DESUGA diucapkan ketika kita memberi hadiah atau cenderahati kepada orang lain. Di sini kita merendahkan diri kita dengan mengatakanyang hadiah atau cenderahati yang kita berikan itu tidaklah mahal atau tidak cantik tetapi sudilah untuk menerimanya.

TSUMARANAI MONO DESU pula ungkapan biasa menerangkan yang hadiah atau cenderahati itu membosankan dan tidak menarik.

TSUMARANAI bermaksud bosan/jemu. Jika kita bosan atau jemu sebut saja TSUMARANAI NA.

Akhir kata, hadapilah setiap hari yang mendatang dengan penuh ceria dan bersemangat.

Hari ini tamatlah Peperiksaan Menengah Rendah (PMR) bagi 143 orang calon KUSESS. Kertas yang terakhir ialah Kemahiran Hidup. Jelas tergambar, perasaan gembira dan lega yang teramat sangat sebaik sahaja Ketua Pengawas mengumumkan yang masa menjawab sudah tamat.Semua calon menyerahkan kertas jawapan masing-masing dengan wajah yang tersenyum riang.

Tetapi ingatlah wahai para pelajar sekalian, kegembiraan dan kelegaan yang yang dikecapi itu hanyalah sementara sahaja. Perasaan sedemikian adalah lumrah tatkala sesuatu peperiksaan besar tamat. Semua calon peperiksaan akan mengalami perasaan yang serupa.

Apa yang penting sekarang ialah jalan yang terbentang di hadapan kita. Bagaimana kita hendak mengisi waktu-waktu yang terluang itu dengan aktiviti-aktiviti yang berfaedah? Tamatnya PMR bukanlah bermakna selesai sudah segala proses pembelajaran dalam hidup kita. Tamatnya PMR juga tidak bermaksud kita merdeka secara total daripada segala peraturan dan undang-undang sekolah.

Saya umpamakan Peperiksaan Umum ini seperti acara heptathlon dan dekathlon. PMR ialah disiplin yang ke-2 dalam acara kita. Disiplin yang pertama ialah Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) dan displin yang ke-3 pula ialah Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Tamatnya PMR hanyalah satu persinggahan yang singkat untuk kita menarik nafas dalam-dalam dan destinasi untuk kita melepaskan sesak di dada dan kepenatan setelah penat berlari. Tamatnya PMR tidak ubah seperti sebuah R&R untuk kita duduk seketika dan mengurut lutut dan membetulkan sendi-sendi yang longgar sebelum kita ke disiplin yang berikutnya. Kita perlu melepasi setiap disiplin yang ada sebelum kita boleh diisytiharkan sebagai pemenang. Kita mesti mendapatkan jumlah mata yang besar sebelum kita boleh diumumkan sebagai pemenang pingat emas.

Begitulah juga PMR. Matlamat untuk mendapat straight A adalah impian semua calon. Dan untuk mendapat 8A bagi calon-calon dari Sekolah Berasrama Penuh(SBP) bukanlah satu perkara yang mustahil kerana mereka masuk ke SBP pun dengan 5A. Disertai dengan usaha yang gigih serta tekun mengulangkaji pelajaran, 8A seperti sudah berada dalam genggaman.

Tetapi apa yang perlu ditegaskan di sini ialah perjuangan kita masih belum selesai. Banyak lagi disiplin yang menunggu di hadapan. Setakat manakah kekuatan kita untuk menyelesaikan semua disiplin yang ada dan sejauh manakah daya ketahanan mental dan fizikal kita untuk mengumpul mata yang besar sebelum kita diisytiharkan sebagai juara? Inilah yang dimaksudkan dengan perjuangan yang belum selesai.

Berehatlah untuk seketika dan lepaskanlah lelah anda seadanya tetapi jangan terlalu bergembira dan bersuka ria hingga lupa matlamat asal kita dalam hidup. UPSR, PMR, SPM....dan seterusnya. Selamat maju jaya!




SUMIMASEN - Maafkan saya./ Excuse me.



GOMEN NASAI - Saya minta maaf./ Saya bersalah.




SUMIMASEN bermaksud maafkan saya @ excuse me dalam Bahasa Inggerisnya. Contohnya, apabila kita hendak memanggil seseorang yang tidak kita kenali, adalah lebih manis dimulakan dengan SUMIMASEN, bukannya "oi" atau "aa". Sama juga apabila kita di kedai makan, ketika hendak memanggil pelayan, sebutlah SUMIMASEN sambil menggamitkan tangan ke arah pelayan tersebut. Kan lebih bersopan begitu.


GOMEN NASAI digunakan untuk memohon maaf atas kesalahan dan kesilapan yang telah kita lakukan. Sebaik-baiknya tundukkan kepala sambil menyebut GOMEN NASAI sebagai tanda yang kita benar-benar memohon maaf.


SUMIMASEN juga boleh digunakan untuk memohon maaf atas kesalahan dan kesilapan yang dilakukan. Caranya sama seperti GOMEN NASAI tadi.

Hari ini bermulalah Peperiksaan Menengah Rendah (PMR) 2009 bagi semua para pelajar tingkatan 3. Peperiksaan bermula dengan kertas Bahasa Melayu. Tahun ini seramai 143 orang calon KUSESS. Semua calon ini mengharapkan keputusan yang terbaik iaitu 8A.
InsyaAllah dengan segala usaha dari pelbagai pihak,semua calon memperoleh 8A bukanlah sesuatu yang mustahil. 3 kali menunaikan solat hajat secara beramai-ramai memohon perkenan dari Yang Esa,sudah cukup membuktikan betapa serius dan bersungguh-sungguhnya pihak sekolah membantu para pelajar.
Semoga keputusan di hujung Disember ini akan memihak kepada kita.Hidup KUSESS!

KI WO TSUKETE KUDASAI - Tolong berhati-hati! / Be careful.

KI WO TSUKETE KUDASAI digunakan untuk menyuruh seseorang berhati-hati @ berwaspada terhadap sesuatu perkara

Baiklah,ini sahaja untuk kali ini. Sehingga bertemu lagi di lain hari.


Dilahirkan di Malaysia sebagai seorang Melayu yang beragama Islam, sudah semestinyalah bahasa yang saya pertuturkan di rumah ialah Bahasa Melayu. Tetapi bila usia saya mencecah 5 tahun ,saya sudah mula diajar menyanyi lagu-lagu dalam Bahsa Inggeris oleh makcik saya yang kebetulannya seorang guru Bahasa Inggeris ketika itu ( tahun 1976 ). Saya masih ingat bagaimana saya dan seorang lagi sepupu saya ( yang sekarang seorang pensyarah Industrial Design di UITM,Shah Alam) dipaksa mendengar lagu-lagu Barry Manilow dan Cliff Richard. Kemudiannya, kami diminta menyanyikan lagu yang diajarnya. Pada masa itu, kami merasakan betapa seksanya untuk menghafal senikata lagu-lagu mat saleh ni. Tetapi apabila saya masuk darjah 1, saya dengan penuh yakinnya dapat menyanyikan sebuah lagu yang bertajuk "Miracle" di atas pentas di hadapan beribu pelajar semasa Hari Guru tahun 1978 tanpa rasa takut.




Apa yang ingin saya sampaikan di sini ialah, semasa zaman persekolahan saya dahulu, boleh berbahasa Ingggeris dengan baik amat digalakkan. Berani tampil ke mikrofon, dan membacakan "Learn A Word A Day"untuk siaran sekolah juga sudah cukup bagus. Betapa Bahasa Inggeris dapat mengangkat martabat seseorang di mata masyarakat.Tetapi, suasana agak berbeza pada hari ini. Boleh berkomunikasi dan menulis Bahasa Inggeris dengan baik sudah menjadi satu perkara wajib bagi setiap para pelajar. Semua pelajar tanpa mengira asal-usul latarbelakang, tempat tinggal, di bandar mahupun di kampung, rata-rata dapat menguasai dan memahami Bahasa Inggeris.




Maka dengan itu, di zaman yang serba-serbi berlandaskan IT,sepatutnya, semua pelajar mampu menguasai satu lagi bahasa antarabangsa selain Bahasa Inggeris. Di Sekolah Berasrama Penuh(SBP) sahaja, para pelajar diberi 4 pilihan iaitu Bahasa Arab, Bahasa Jepun, Bahasa Jerman dan Bahasa Perancis. Dari tingkatan 1 hingga tingkatan 4, para pelajar berpeluang belajar Bahasa-bahasa Antarabangsa ini dari asas menulis sehinggalah kepada tatabahasanya. Sudah tentulah objektif SBP hendak melahirkan pemimpin masa hadapan yang mempunyai kemahiran berbahasa antarabangsa dengan baik.


Sebagai seorang guru Bahasa Jepun,saya melihat semua ini sebagai satu usaha yang amat baik sekali. Boleh berkomunikasi,membaca dan menulis dalam Bahasa Jepun menjadikan anda sebagai satu aset negara yang amat bernilai. Contohnya, jika semasa menunggu keputusan SPM, anda boleh ke gedung-gedung membeli-belah seperti SOGO, JUSCO dan ISETAN dan memohon kerja sambilan dengan mudah sekali. Apatah lagi jika anda seorang lulusan dari negara Matahari Terbit itu, peluang bekerja di mana-mana sektor swasta amat cerah sekali. Tidak semestinya, kilang-kilang dari Jepun sahaja yang akan mengambil anda bekerja tetapi syarikat dan sektor swasta tempatan juga berminat mengambil anda bekerja. Ini adalah kerana, kemampuan anda menguasai bahasa ke-3 memberi banyak manfaat dan kelebihan kepada tempat anda bekerja.




Jadi,rebutlah peluang yang sedang terbentang luas di hadapan anda! Jangan sia-siakan kesempatan yang diberi kerana 10 tahun akan datang,kita tidak dapat meneka apa yang akan berlaku. jangan sampai anda menyesal di kemudian hari nanti! Renung-renungkanlah.



ZANNEN DESHITA - Menyesalnya! Ruginya!



ZANNEN DESUNE - Rugi ye!


ZANNEN DESHITA diucapkan apabila kita rasa menyesal ataupun rasa rugi kerana sesuatu perkara berlaku.



ZANNEN DESUNE pula diucapkan ketika kita tewas, kalah ataupun kehilangan sesuatu yang amat berharga.Contohnya dalam pertandingan, perlawanan atau sesuatu percubaan untuk mendapatkan tempat yang lebih baik.









OK, selamat bercuti dan berehat di hujung minggu. Selamat berhari raya ke rumah jiran -tetangga, sahabat-handai dan saudara-mara.






Saya teringat zaman persekolahan saya dahulu di SRK Sultanah, Asma Alor Setar. Semasa saya di darjah 4, setiap pagi saya dan beberapa rakan akan berada di tempat letak basikal,menunggu guru darjah kami datang.Guru darjah kami ialah Cikgu Sharifah Zamrud.Orangnya cantik bergaya dan baik hati. Sebaik sahaja Cikgu Sharifah datang, kami akan ke keretanya dan tolong membawa beg dan buku ke bilik darjah ataupun ke bilik guru. Begitulah situasi kami setiap pagi,menunggu cikgu sampai ke sekolah tanpa jemu.
Seterusnya, apabila naik darjah 5 pun serupa juga.Saya dan beberapa orang rakan akan menunggu guru kela kami tiba dan berebut-rebutlah kami membawa beg tangannya, buku-buku latihannya dan sebagainya. Semua ini kami lakukan dengan rasa ikhlas dan bangga sekali. Perasaan sayang dan hormatkan guru yang mengajar itulah yang menyebabkan kami rasa terpanggil untuk menunggu dan membawa barang-barangnya.
Jika ditanya kepada saya, sehingga hari ini pun saya masih ingat dan boleh membayangkan wajah guru-guru yang pernah mengajar saya dari darjah 1 hinggalah ke tingkatan 5. Walaupun, ada yang telah meninggal dunia dan dimamah usia, saya tetap kenal mereka.
Baru-baru ini, di majlis perkahwinan adik saya, 4 orang guru sekolah rendah saya telah berpeluang menghadirkan diri. Walaupun mereka telah pencen dan ada yang bertongkat,mereka juga masih ingatkan saya. Perasaan sebeginilah yang sukar digambarkan dengan lukisan mahupun dibeli dengan wang ringgit. Saya masih ingat Cikgu Zanzilla ialah guru Bahasa Malaysia saya semasa darjah 5, Cikgu Hassan ialah guru muzik saya dari darjah 1 hingga darjah 3, Cikgu Khadijah ialah guru bolajaring saya dari darjah 4 hingga darjah 6 dan ramai lagi yang datang dan pergi dalam dunia persekolahan saya.
Guru kelas saya semasa di tingkatan 4 Allahyarhamah Puan Mariam Ibrahim,seorang guru Prinsip Akaun yang tiada tolak bandingnya. Cara beliau mengajar sangat berkesan dan amat mudah difahami. Begitu juga Allahyarhamah Ustazah Faridah Taib,seorang ustazah yang sangat sporting,tegas dan baik hati.
Yang paling saya tidak dapat lupakan ialah Pengetua saya di SM Sultanah Asma dari tahun 1986-1988 iaitu Cik Hajjah Nasriah Binti Maghribi. Semasa di bawah Cik Hjh. Nasriah, prestasi sekolah melonjak dengan cemerlangnya. Seorang yang sangat tegas, berdisiplin dan patuh pada masa. Setelah tamat sekolah, saya dapat merasakan kesan ilmu dan didikan beliau meresap ke dalam diri saya. Saya telah menjadikan beliau idola saya dalam profesion perguruan ini kerana cara beliau mendekati pelajar menyebabkan segala nasihat dan tegurannya melekat di hati sanubari kami sehinggalah ke hari ini.
Saya sayangkan semua guru yang pernah hadir dalam hidup saya tanpa mengira sebesar mana pun ilmu yang dicurahkan. Ada guru yang bagus dalam pengajarannya, ada guru yang bagus sebagai jurulatih dan ada guru yang boleh berbual dengan pelajar seperti seorang kawan. Pada saya, setiap guru yang pernah singgah dalam hidup saya mempunyai keistimewaan masing-masing. Tanpa anda semua siapalah saya dan tak mungkin saya boleh menjadi Hani Azita seperti hari ini. Arigatou,senseitachi!


OHISASHIBURIDESUNE - Lamanya kita tidak jumpa,ye!

SOU DESUNE - Ye lah.

OHISASHIBURIDESUNE diucapkan apabila kita sudah lama tidak bertemu dengan sesorang ataupun sudah lama tidak nampak orang itu.

SOU DESUNE pula ialah balasan kepada ucapan di atas tadi bermaksud kita bersetuju dengan apa yang telah diucapkan oleh rakan kita tadi.

Assalamualaikum..
Hari ini saya hendak menulis mengenai sebuah lagu yang saya dengar di corong radio baru-baru ini. Saya tidak tahu apa judul lagunya tapi suara penyanyinya amat saya kenali. Siapa lagi kalau tidak Melly Goeslaw. Hendak dijadikan cerita, pagi tadi ada seorang sahabat telah mengirimkan lagu tersebut ke telefon bimbit saya. Sebaik sahaja saya mendengar lagu tersebut, saya amat menyukai lirik lagunya. Judul lagunya ialah "Ketika Cinta Bertasbih" dan sudah tentulah pencipta dan penulis liriknya ialah Melly Goeslaw sendiri.
Baru sebentar tadi, saya berpeluang mencari liriknya di internet. Sudah menjadi lumrah saya, jika saya suka & meminati sesebuah lagu, saya akan mendapatkan liriknya. Saya baca liriknya baris demi baris dan cuba membuat tafsiran sendiri. Aduh! Sungguh puitis perkataan-perkataaan dan ayat-ayat yang digunakan. Hati sememangnya tersentuh tatkala menyelami lirik hasil pena Melly Goeslaw ini.
Saya sarankan, carilah liriknya dan hayatilah. Pada saya, lagu ini bertemakan ketuhanan dan mesej yang ingin disampaikan sangat jelas sekali. Kasih sayang yang mutlak hanyalah kepada Yang Esa.
Baiklah, perkataan untuk hari ini:-
OGENKIDESUKA - Apa khabar? / Sihatkah?
HAI,GENKIDESU - Ya, sihat.
IIE, GENKIDEWA ARIMASEN - Tidak, tidak berapa sihat.

OGENKIDESUKA adalah untuk kita bertanya khabar seseorang.

HAI,GENKIDESU adalah jawapan sekiranya kita sihat dan berada dalam keadaan baik.

IIE,GENKIDEWA ARIMASEN pula sekiranya kita tidak sihat dan berada dalam keadaan yang kurang baik.

OGENKIDE pula membawa maksud jaga diri ataupun dalam Bahasa Inggerisnya take care.

www.youtube.com/watch?v=dqp9RXrKPHY
Jumpa lagi esok.