Assalamualaikum,salam sejahtera!
Hari ini merupakan hari terakhir persekolahan bagi tahun 2009. Setelah setahun bertungkus-lumus,akhirnya waktu yang dinanti-nantikan telah pun tiba. Semua warga sekolah baik para pelajar mahupun para guru berpeluang untuk merehatkan minda dan tenaga dari semua bebanan di sekolah. Tetapi,hakikatnya adakah benar semua warga sekolah benar-benar bercuti?
Mungkin jawapan bagi soalan saya ini berbeza mengikut sekolah masing-masing. Bagi kami warga KUSESS tiada istilah cuti hujung tahun. Kebanyakan guru masih meneruskan kerja seperti biasa sehingga jam 4 petang tadi. Semua para pelajar telah pun menerima kerja cuti terancang (KCT) ataupun kerja rumah bagi setiap subjek.
Minggu hadapan akan masih ada kelibat guru-guru yang hadir ke sekolah dan meneruskan aktiviti seperti biasa. Sama ada menyelesaikan tugasan yang belum siap ataupun bertugas untuk menjaga kebajikan dan hal ehwal para calon SPM 2009.
Masih terngiang-ngiang di telinga saya perbualan telefon antara saya dan seorang rakan. Beliau ketawa besar apabila saya menyatakan yang minggu hadapan saya masih ke sekolah seperti biasa dan mempunyai kelas tambahan bersama pelajar Bahasa Jepun saya sehingga Selasa petang. "Apa lagi kerja cikgu yang sibuk sangat ni? Kan dah cuti minggu depan. Cikgu banyak kerja ka?" Aduh! Ayat-ayat tersebut sungguh menusuk ke kalbu dan sanubari saya. Tetapi apabila saya mula menerangkan satu persatu kepada beliau,barulah beliau terdiam tanpa boleh berkata apa-apa.
Jangan sekali-kali berfikir bahawa apabila cuti akhir tahun bermula semua guru boleh tidur lena dan bersantai selama 5 minggu. Ada guru yang 3 minggu cutinya 'burn' kerana mengawas peperiksaan SPM. Ada guru yang perlu ke sekolah sekurang-kurangnya pada minggu pertama cuti untuk menyiapkan semua laporan tahunan bagi setiap aktiviti yang dipimpinnya,laporan bagi setiap keputusan peperiksaan pelajarnya dan laporan tahunan sahsiah para pelajarnya. Ada guru yang akan datang ke sekolah pada awal Disember untuk membincangkan program dan rancangan sekolah bagi tahun hadapan serta merangka projek akademik pelajar dari awal. Ada juga guru yang perlu hadir ke sekolah untuk membersihkan makmal,bengkel dan bilik-bilik khas yang dipegangnya. Mengemas dan membersihkan bilik dan makmal bukanlah mengambil masa sehari ataupun dua hari tapi 5 hari di mana kami perlu mengasingkan dahulu bahan-bahan perlu dan tidak perlu, kemudian menyusunnya mengikut keperluan dan akhir sekali barulah dibersihkan bilik tersebut. Sesudah dibersihkan,bilik dan makmal itu perlu diceriakan semula mengikut keperluan matapelajaran. Semuanya adalah kerja guru yang tidak pernah selesai.
Menjelang seminggu sebelum sekolah dibuka, para guru akan bermesyuarat sekurang-kurangnya 2 kali bagi memastikan perjalanan sesi persekolahan pada minggu berikutnya berjalan lancar sejak dari hari pertama lagi. Bagi para pelajar KUSESS,mereka akan mula mendaftar masuk ke asrama pada 2 Januari 2010 iaitu hari Sabtu. Bermakna para mentor kelas dan warden sudahpun mula bekerja sejak 2 Januari sedangkan sesi persekolahan sebenar ialah pada 4 Januari 2010(Isnin).
Kesimpulannya, janganlah berfikiran cetek dan memangdang rendah kerja dan profesion perguruan ini kerana untuk menjadi guru amatlah mudah tetapi untuk menjadi pendidik sangatlah sukar. Apa yang kami lalui sekarang ialah bagaimana untuk kami sendiri membentuk diri kami agar menjadi seorang pendidik yang mengamalkan profesionalisme yang amat tinggi.Buat rakan-rakan seperjuanganku di KUSESS, bercutilah walaupun hanya beberapa hari dan hargailah masa senggang anda kerana tugas guru tiada noktahnya.
IROIRO OSEWANI NARIMASHITA - Terima kasih atas segala susah payah anda!
IROIRO OSEWANI NARIMASHITA sering dilafazkan bagi menggambarkan rasa terima kasih yang tidak terhingga atas segala susah-payah yang diberikan.

Comments (5)

On 21/11/09 7:27 PTG , Radin Fuad berkata...

manusia akan mudah bercakap perkara yg mereka tak tahu tp buat2 tahu... hakikatnya alami la sendiri 'keseronokkan' menjadi cikgu terutama di sekolah berasrama penuh... tugas yg penuh cabaran untuk melahirkan bakal2 pemimpin bertaraf antarabangsa dgn sifat siddiq, amanah, tabligh dan fatonah... betul tak hani sensei...

 
On 21/11/09 9:54 PTG , Hani Azita Ahmad berkata...

Yes,Sir Radin.I agreed with you 100%.Kalau tidak tahu duduk perkara yang sebenarnya, usahlah berkata-kata dengan sewenang-wenangnya.

 
On 21/11/09 10:43 PTG , Shylaja William berkata...

So true...alas, so few understand. I feel blessed for the few who do..:)

 
On 6/11/20 9:13 PG , LIZA berkata...

I read a article under the same title some time ago, but this articles quality is much, much better. How you do this.. i really injoying this.i want to share our website. this is promising and worth reading. i hope you our visit our website..


https://yhn777.com‌ ‌카지노사이트

 
On 22/4/21 11:38 PG , ANNALIZA berkata...

I recommend this to you.
read every article to make you satisfied.
just click the link below. Thank you!
안전놀이터
https://pmx7.com/ 안전놀이터