Selamat pagi semua.
Saya baru pulang dari membawa anak sulong saya ke Peperiksaan Penempatan Darjah Satu Ambilan 2010 di SK Sungai Binjai,Meru sebentar tadi. Dahsyatkan!Baru hendak masuk Tahun 1 sudah ada Peperiksaan Penempatan. Ini disebabkan bilangan murid-murid Tahun Satu 2010 telah mencecah hampir 600 orang bagi sekolah tersebut. Bayangkan berapa banyak kelas yang ada hanya untuk Tahun 1 sahaja. Semuanya 14 kelas dengan setiap kelas kapasiti muridnya seramai 50 orang. Wah! Padat dan ramai betul.
Peperiksaan bermula jam 8.30 pagi dan tamat pada pukul 9.30 pagi. Hanya sejam sahaja,itupun hanya kertas Bahasa Melayu. Ibubapa yang menghantar dan menunggu anak mereka menduduki peperiksaan ini sangat ramai dan penuh tempat letak keretanya hingga melimpah ke padang sekolah.
Sementara menanti anak-anak kami mengambil peperiksaan ini, para ibubapa perlu ke dewan sekolah untuk mendengar taklimat daripada Penolong Kanan,Penyelia Petang dan guru-guru yang ada. Di sepanjang sesi taklimat tersebut,pelbagai perkara telah disentuh.Antaranya, tentang Skim Bantuan Buku Teks(SPBT), Rancangan Makanan Tambahan(RMT),yuran persekolahan, pembelian alat tulis dan juga Kelas Intervensi. Apa yang menarik minat saya ialah Penolong Kanan memaklumkan bahawa kemungkinan besar untuk Ambilan Tahun Satu 2010 nanti matapelajaran Sains ditiadakan kerana Sains bakal diserapkan ke dalam subjek bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Kedengaran ramai ibubapa yang mengeluh. Pelik rasanya bila mengenangkan anak saya mungkin tidak belajar Sains di sekolah. Bukankah subjek Sains itu sepatutnya boleh berdiri dengan sendiri tanpa perlu diserapkan ke mana-mana subjek lain walaupun Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris? Hmmm...
Kami juga dimaklumkan bahawa negeri Selangor adalah antara top ten yang mempunyai kadar literasi yang tinggi dan Daerah Klang juga mempunyai kadar literasi yang agak tinggi. Maka semua ibubapa diingatkan agar peka dalam mengawasi pembelajaran anak-anak kerana dikhuatiri murid-murid Tahun 1 masih tidak dapat membaca dan menulis dengan baik walaupun setelah beberapa bulan berada di Tahun 1 kelak. Jangan memandang remeh akan hal ini kerana walaupun anak kita mungkin boleh menyanyikan lagu ABC dengan baik dan merdu tetapi tidak semestinya mereka boleh membaca dan menulis dengan baik dan lancar. Ada juga ibubapa yang risaukan kefasihan Bahasa Inggeris anaknya sehingga mengabaikan Bahasa Melayu baku. Sebagai contoh, tidak ramai anak-anak kita yang tahu apa maksud lobak.Ini disebabkan mereka lebih kenal "carrot". Jika diminta mengeja pun,mereka akan mengeja sebagai "karot" ataupun "keret". Hmmm...
Saya juga sempat meninjau keputusan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) yang baru keluar 3 hari yang lalu. Kalau tidak salah,hanya seramai 48 orang sahaja yang berjaya mendapat 5A daripada beratus calon yang menduduki peperiksaan tersebut. Secara rawaknya,saya lihat kelemahan keputusan UPSR SK Sg.Binjai ialah Bahasa Inggeris. Ini kerana hampir 20 org.calon yang mendapat 4A1B dan B mereka ialah Bahasa Inggeris. Hmmm...
Pada pendapat peribadi saya, di awal-awal persekolahan,mungkin semua pihak sibuk menangani masalah literasi disebabkan takut kadar tidak boleh membaca meningkat. Tetapi menjelang Tahun 6 rata-rata murid dapat menulis karangan dan memahamkan petikan kefahaman dengan begitu baik sekali. Maka yang tercicir di sini ialah Bahasa Inggeris. Kesian kepada anak-anak di luar bandar!
Walaubagaimanapun,selamat untuk MBM dan MBI! Seluruh negara akan memartabatkan Bahasa Melayu dan akan berusaha untuk memperkukuhkan Bahasa Inggeris. Selamat tinggal untuk PPSMI!Hayatnya hanya bertahan selama 6 tahun sahaja.
TAIHENDESUNE - Susahkan!/ Beratkan!
SOU DESUNE - Begitulah.
TAIHENDESUNE dilafazkan ketika kita melihat sesuatu bebanan ataupun masalah yang ditanggung atau dihadapi oleh seseorang. Kita tidak mengalami kesusahan atau kesukaran itu tetapi kita menghulurkan empati kita.
SOUDESUNE pula ialah respon yang kita terima setelah kita ucapkan TAIHENDESUNE itu tadi.

Comments (5)

On 21/11/09 10:36 PTG , Shylaja William berkata...

God willing the new syllabus due out in 2012 will be able to assure the minimum standard of proficiency is met by the time child leaves the primary session for secondary school. Rest In Peace PPSMI.

 
On 17/12/09 11:12 PTG , Azrina Kamaruddin (PhD- Lancaster University , UK) berkata...

Salam Kak Hanie,

Still remember me, your 'adik angkat'.
Rin-Azrina Kamaruddin. Try to find you through Facebook -SMSA group alumni tapi tak ade.
Alhamduallilah...hihihi tak sangka pula jumpa.
my email add: k.azrina[at]gmail.com = [a] to avoid spam. Keep up the good work in your blog sis.

 
On 31/10/20 1:20 PTG , Trini berkata...

Remarkable article! It is worth every second of my time. This will definitely be helpful to many readers. Keep up the good work! If you're interested, kindly visit our website too.

카지노사이트
https://yhn777.com 카지노사이트

 
On 6/11/20 9:13 PG , LIZA berkata...

I read a article under the same title some time ago, but this articles quality is much, much better. How you do this.. i really injoying this.i want to share our website. this is promising and worth reading. i hope you our visit our website..


https://yhn777.com‌ ‌카지노사이트

 
On 10/2/21 9:51 PG , AYA berkata...

A very successful and good idea. This is really interesting and helpful, because of many informations on this article. Thank you guys for sharing this for us. Just want to recommend our site, its really good enough for everyone to visit, just click the link below: 카지노사이트
https://yhn777.com 카지노사이트